Peran Guru Akidah Akhlak dalam Menanamkan Karakter Siswa
Abstract
This study's objectives were to describe the role of the Akidah Akhlak teacher in instilling the character of MA students. This research is field research with qualitative methods employing particular procedures. The results showed that Akidah Akhlak teachers' role in instilling MA Al-Falah students' character values Karangrejo Pacitan had a significant influence on students. The strategies adopted by the teacher include advising students to come on time, to obey madrasa regulations and teacher orders, to maintain the madrasa's cleanliness by not littering, not carrying cellphones and valuables, not making the class messy, and giving sanctions for students who violate it. Several supporting and inhibiting factors were found at MA Al-Falah Karangrejo Pacitan, yet the aim in instilling student character values is well achieved.
Keywords: education, instilling character, student, teacher
Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan peran guru Akidah Akhlak dalam menanamkan karakter siswa MA. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan dengan metode kualitatif dengan prosedur tertentu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran guru Akidah Akhlak dalam menanamkan nilai-nilai karakter siswa MA Al-Falah Karangrejo Pacitan mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap siswa. Strategi yang ditempuh guru antara lain menasihati siswa untuk datang tepat waktu, mematuhi peraturan madrasah dan perintah guru, menjaga kebersihan madrasah dengan tidak membuang sampah sembarangan, tidak membawa handphone dan barang berharga, tidak membuat berantakan kelas, dan memberikan sanksi bagi siswa yang melanggar. Beberapa faktor pendukung dan penghambat ditemukan di MA Al-Falah Karangrejo Pacitan, namun tujuan penanaman nilai karakter siswa tercapai dengan baik.
Kata Kunci: guru, pendidikan, penanaman karakter, siswa
Downloads
References
Amri, S. (2011). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Asmani & J. Makmur. (2011). Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: DIVA Press.
Budiwan, J. et al (2020). Validity Test of the Family Supported Collaborative Learning (FSCL) Model to Instill Character Values to Junior High School Students. Universal Journal of Educational Research, 8 (3D), 1 - 6. DOI: 10.13189/ujer.2020.081701.
Fitri, A. (2012). Pendidikan Karakter berbasis Nilai & Etika di Sekolah. Yogyakarta: Arruz Media.
Hadi, S. (2013). Metode Research. Malang: Andi Offset.
Hanafi, W. (n.d.). PERGESERAN EPISTEMOLOGI PENDIDIKAN ISLAM.
Koesoma, D. (2010). Pendidikan Karakter : Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.
Kunandar. (2012). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Depok: Raja Grafindo Persada.
Latifah, Z. (2019). Karakter Siswa MA Al-Falah Karangrejo Pacitan (No. 1).
Lubis, M. (2009). Evaluasi Pendidikan Nilai. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mariana, M. (2019). Inspirasi Kisah Dalam Menstimulasi Character Building Anak Usia Dini. SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(01), 58–66.
Marimba, A. (2014). Pengantar Filsafat Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Masduqi, M. (2020). MENUMBUHKAN KARAKTER PEDULI SOSIAL MELALUI KEGIATAN EKSTRA-KURIKULER. MIYAH: Jurnal Studi Islam, 16(1), 94–117. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33754/miyah.v16i1.245.g188
Muhaimin. (2016). Nuansa Baru Pendidikan Islam: Mengurangi Benang Kusut Dunia Pendidikan. Depok: Raja Grafindo Persada.
Nasrul. (2019). Karakter Siswa MA Al-Falah Karangrejo Pacitan (No. 2).
Kemendikbud RI. (2003). Sistem Pendidikan Nasional.
Kemendikbud RI. (2008). Peraturan Pemerintah No.74 Tahun 2008 Tentang Guru Pasal 1 ayat (1).
Kemendikbud RI. (2011). Modul Materi Pendidikan Karakter Bangsa (p. 245).
Sholihah, A. M., & Maulida, W. Z. (2020). Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(1), 49–58.
Sugiyono. (2006). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Wahidin, U. (2017). Pendidikan Karakter Bagi Remaja. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03).
Zubaidi. (2011). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Prenada Media Group.
Copyright (c) 2020 Muhamad Suyudi, Nasrul Wathon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant publisher right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama.