Nilai-Nilai Akhlak dalam Kitab Bidāyah al-Hidāyah Perspektif Teori Pengembangan Kepribadian

Moral Values in the book of Bidāyah al-Hidāyah on the Personality Development Theory Perspective

  • Muhlishotin Muhlishotin Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Abdul Muhid Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Ahmad Zakki Fuad Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Keywords: Bidāyah al-Hidāyah, Character Education, Moral Values, Personality Development Theory

Abstract

This study aims to find out how the moral values in the book of Bidāyah al-Hidāyah discussed through perspective of personality development theory which includes four personality developments: religious education, habituation to discipline, habituation to ethics and noble character, and habituation to independence. This type of research includes library research with secondary data sources. As for the data collection technique, the study of documentation from the study of the main sources, namely the book of Bidāyah al-Hidāyah and relevant research literature. The data obtained were then be analyzed using content analysis and found as the results of this research, namely the indicative that the Bidāyah al-Hidāyah contains three moral values. The first moral value is that students in seeking knowledge must always remember Allah. Secondly, an educator must be responsible and authoritative. And thirdly, students must have good character, morals, and humility, especially towards kyai and/or ustadz.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrahman. (2021). Urgensi Pendidikan Agama di Nusantara Respon Terkait Gagasan Penghapusan Frasa Agama dalam Kurikulum. Sriwijaya Post.

Al Ghazali, A. H. (1998). Tuntunan Mencapai Hidayah Ilahi, terj. M. Fadlil Sa’id an-Nadwi. Al Hidayah.

Al Ghazali, I. (2013). Kialt Menggalpali Hidalyalh, terj ALchmald Sunalrto. Al Miftah.

Alam, G. S. (2014). Etika dan Etiket Bergaul. Aneka Ilmu.

Ansori, R. A. M. (2016). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam Pada Peserta Didik. Jurnal Pusaka: Media Kajian dan Pemikiran Islam, 8(8), 14–32.

Anwar, S. (2007). Filsafat Ilmu al-Ghazali Dimensi Ontologi dan Aksiologi. Pustaka Setia.

As’ad, M., & L, H. (2022). Nurturing Life Skill Education in an Environment-Based Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 15–24. https://doi.org/10.15575/jpi.v8i1.18253

Asriyah. (2022). Membangun Karakter Santri Yang Kreatif, Toleran, Dan Bertanggung Jawab. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 2(3), 173–182. https://doi.org/10.51878/academia.v2i3.1482

Atha’illah, S. A. I. (2016). AL-Hikam: Menyelam ke Samudera Ma’rifat dan Hakekat. Penerbit Amelia.

Awaliyah, T., & Nurzaman, N. (2018). Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Sa’id Hawwa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 23. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.152

Bahroni, M. (2018). Analisis Nilai-Nilai Pendidikaln Akhlak Dalam Kitab Talisirul Khallaq Karya Syaikh Khafidh Hasan Al-Mas’udi. Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 8(3), 343–356.

Darajat, Z. (1996). Dalsalr-Dalsalr ALgalmal Islalm, (buku Teks Pendidikaln ALgalmal Islalm Paldal Pergurualn Tinggi Umum). PT Bulan Bintang.

Fajri Zaenol; Syaidatul Mukaroma. (2021). Pendidikan Akhlak Perspektif Al Ghazali Dalam Menanggulangi Less Moral Value. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 31–47.

Ghazali, I. (1995). Ihya Ulumudin, jilid III, terj. Muh Zuhri. CV As Syifa.

Huda, N. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Surah Luqman Dan Aplikasinya Pada Pembelajaran PAI. An-Nahdhah, 14(1), 272–300.

Ilham Fathoni, A., & Wahid, M. (2021). Implementasi Pendidikan Akhlak bagi Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. MAHAROT: Journal of Islamic Education, 5(1), 2580–3999.

Ilyas, Y. (2017). Kuliah Akhlak. LIPI Pustaka Pelajar.

Imron , Resa Amalia, Mita Kusuma Wardani, Magriza Tiara Nusandani, Edi Chamsin, Resta Indrianty, F. H. (2021). Program Pengabdian pada Masyarakat Terpadu (PPMT) pada Pengembangan Kepribadian Santri di Panti Asuhan Yatim Muhammadiyah Kaliangkrik. Community Empowerment, 6(2), 200–207.

Jamal, N. (2015). Transformasi Pendidikan Pesantren Dalam Pembentukan Kepribadian Santri. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 173–213.

Jannah, L. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Al-Qur’an. Muaddib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 2(2), 81–109.

Mahsun, M., & Maulidina, D. W. (2019). Konsep Pendidikan dalam Kitab Ta’limul Muta’allim Karya Syekh Al-Zarnuji dan Kitab Washoya Al-Aba’ Lil-Abna’ Karya Syekh Muhammad Syakir. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 2(2). https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v2i2.438

Misno, A. (2017). The Secrets Of Salam: Rahasi Ucapan Salam Dalam Islam. Elex Media Komputindo.

Mujib, A. (2017). Kepribadian dalam Psikologi Islam. Raja Grafindo Persada.

Mz, S. R. (2018). Akhlak Islami Perspektif Ulama Salaf. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 67. https://doi.org/10.30868/ei.v7i01.212

Nasir, A., F, M., & Arif, M. (2021). Sumbangan Studi Al-Qur’an Bagi Keilmuan Islam Dan Pendidikan. Basha’Ir: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(1). https://doi.org/10.47498/bashair.v1i1.545

Nata, A. (2013). Akhlak Tasawuf. Raja Grafindo Persada.

Rodi, M. (2022). Internalisasi Nilai Kitab Bidāyah al-Hidāyah di Kelas II Tsanawiyah Madrasah Diniyah Haji Ya’qub Lirboyo Kediri. IAI Tribakti Prosiding dan Seminar Nasional, 1(1), 287–288.

Rozaki, C., & Ma’arif, M. A. (2022). Relevansi Kitab Bidāyah al-Hidāyah Dalam Menginternalisasikan Nilai-Nilai Akhlak Di Era New Normal. Incare, International Journal of Educational Resources, 2(5), 480–499.

Sadulloh, U. (2015). Pedagogik (Ilmu Mendidik). CV Alfabeta.

Salsabila, K., & Firdaus, A. H. (2018). Pendidikan Akhlak Menurut Syekh Kholil Bangkalan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 39. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.153

Saparuddin. (2020). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru terhadap Akhlak Santri pada Pondok Pesantren DDI Kaballangang, Kabupaten Pinrang. NineStars Education: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keguruan, 1(1), 57–65.

Subahri, S. (2015). Aktualisasi Akhlak Dalam Pendidikan. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 2(2), 167. https://doi.org/10.19105/islamuna.v2i2.660

Sujanto, A. (2016). Psikologi Perkembangan. Bumi Aksara.

Sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. PT Pustaka Insani Madani.

Teti Warohmah, & Darisman, D. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Permainan Tradisional Baren. Tarbiyah al-Aulad, 3(2), 1–116.

Waluyo, S. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Al-Qur’an. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 10(September), 269–295.

Yuliyanti, A., & Paujiah, H. S. (2014). Konsep Pendidikan Akhlak Peserta Didik Perspektif Kyai Hasyim Dalam Kitab Adab Alim Wa Al Muta’allim. Jurnal Fakultas Ilmu Keislaman, 5(2), 40–51.

Yusuf, A. (2021). Pesantren Multikultural Model Pendidikan Karakter Humanis-Religius di Pesantren Ngalah Pasuruan. Rajawali Pers.

Zaenullah. (2017). Kajian Akhlak dalam Kitab Washaya Al-Abaa’ Lil Abnaa’ Karya Syaikh Muhammad Syakir. LIKHITAPRAJNA Jurnal Ilmiah, 19(September), 9–19.

Zamroni, A. (2017). Strategi Pendidikan Akhlak Pada Anak. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(2), 241. https://doi.org/10.21580/sa.v12i2.1544

Published
2024-02-29
How to Cite
Muhlishotin, M., Muhid, A., & Fuad, A. (2024). Nilai-Nilai Akhlak dalam Kitab Bidāyah al-Hidāyah Perspektif Teori Pengembangan Kepribadian. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 19(1), 21-34. https://doi.org/10.37680/adabiya.v19i1.3591
Abstract views: 176 , PDF Bahasa Indonesia downloads: 162