The Role of Mosque for Internalizing Pancasila through Ngaji Filsafat in MJS Yogyakarta
Abstract
The purpose of this research were, first, to describe the role of Jendral Sudirman Mosque (MJS), and second, to find out human value internalization in Pancasila through Ngaji Filsafat (Philosophy Discussion) at MJS. The research used a qualitative method with a descriptive type where the data collection was conducted through observation, interviews, and documentation. The informants were the administrator of MJS and participants of Ngaji Filsafat. The research showed that MJS has a vital role through its spiritual, intellectual, and socio-cultural functions. Furthermore, through the Ngaji Filsafat held in MJS, it is a place of worship and has potential in the realm of scholarship that could be utilized not only by academics and Muslims but also by the broader community of interreligious groups by promoting humanitarian awareness. Internalization of Pancasila's human values explicitly also existed through Ngaji Filsafat, such as respecting opinions, caring for others, and respecting other people's rights and obligations.
Tujuan penelitian ini adalah, pertama, mendeskripsikan peran Masjid Jendral Sudirman (MJS), dan kedua, mengetahui internalisasi nilai kemanusiaan dalam Pancasila melalui Ngaji Filsafat di MJS. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan tipe deskriptif. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Informannya adalah Takmir MJS dan peserta Ngaji Filsafat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, pertama, masjid berperan untuk kemakmuran melalui tiga fungsi, yaitu spiritual, intelektual, dan sosial budaya. Kedua, melalui Ngaji Filsafat yang dilaksanakan di masjid, tidak hanya sebagai tempat ibadah tetapi juga memiliki potensi di bidang keilmuan yang dapat dimanfaatkan tidak hanya dari kalangan akademisi dan umat Islam tetapi oleh masyarakat luas dan semua golongan serta antar agama dengan mempromosikan nilai humanitarianisme. Internalisasi nilai-nilai kemanusiaan dalam Pancasila secara eksplisit juga ada melalui Ngaji Filsafat seperti menghargai pendapat, peduli kepada sesama, dan menghormati hak dan kewajiban orang lain.
Downloads
References
A’yun, Qurrotul. “Transformasi Bentuk Fisik Pada Tipologi Fasade Masjid Jami’ Malang.” EMARA: Indonesian Journal of Architecture, 2016. https://doi.org/10.29080/eija.v1i2.9.
Adha, Muhammad Mona, and Erwin Susanto. “Kekuatan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Membangun Kepribadian Masyarakat Indonesia.” Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan 15, no. 01 (July 4, 2020): 121–38. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01.319.
Amin, Faizal, and Rifki Abror Ananda. “Kedatangan Dan Penyebaran Islam Di Asia Tenggara: Telaah Teoritik Tentang Proses Islamisasi Nusantara.” Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 2019. https://doi.org/10.24042/ajsk.v18i2.3069.
Amirudin, Teuku Supardi. Manajemen Masjid Dalam Pembangunan Masyarakat. Yogyakarta: UII Press, 2001.
Arikunto, Suharsimi. Metodologi Penelitian. Bumi Aksara, 2013.
Dwijayanto, Arik, & Dawam Multazamy Rohmatulloh. "Ponorogo, the Little Java: Potret Kebudayaan Dan Keberagamaan Masyarakat Muslim Ponorogo Abad XX". Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan 13, No. 01 (2018). https://doi.org/10.37680/adabiya.v13i01.2
Faiz, Fahruddin. Thinking Skill: Pengantar Berpikir Kritis. Yogyakarta: Suka Press, 2012.
———. Transkrip Ngaji Filsafat: Butir-Butir Kebijaksanaan Sufi Nusantara. Yogyakarta: Omah Ilmu, 2020.
Gazalba, Sidi. Masjid Pusat Ibadah Dan Kebudayaan Islam. Jakarta: Pustaka Antara, 1971.
Husein, Saddam. “Peran Masjid Dalam Pendidikan Islam Nonformal Untuk Pembinaan Umat (Studi Kasus Di Masjid Mardhatillah Gempol Ngadirejo Kartasura Sukoharjo).” Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2015.
Iwanebel, Fejrian Yazdajird. “Gerakan Keagamaan Dan Identitas Kultural Masjid Jendral Sudirman Yogyakarta.” IBDA: Jurnal Kajian Islam Dan Budaya 17, no. 1 (2019). https://doi.org/10.24090/ibda.v17i1.2817
Kristianto, Paulus Eko. "Resensi: Paideia—Filsafat Pendidikan-Politik Platon." GEMA TEOLOGIKA: Jurnal Teologi Kontekstual dan Filsafat Keilahian 2, no. 2 (2017): 213-218. https://doi.org/10.21460/gema.2017.22.355.
Mahardhani, Ardhana Januar, and Hadi Cahyono. "Harmoni Masyarakat Tradisi Dalam Kerangka Multikuluralisme." ASKETIK: Jurnal Agama dan Perubahan Sosial 1, no. 1 (2017). https://doi.org/10.30762/ask.v1i1.408.
Mahardhani, Ardhana Januar. “Pemberdayaan Masyarakat Melalui Pendidikan Nonformal Berkarakter Cinta Tanah Air.” Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2018. https://doi.org/10.24269/jpk.v3.n2.2018.pp56-63.
Moleong, Lexy J. “Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi).” PT. Remaja Rosda Karya, 2019. https://doi.org/10.1016/j.carbpol.2013.02.055.
Nurhadianto, Nurhadianto. “Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Upaya Membentuk Pelajar Anti Narkoba.” JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL, 2016. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i2.1618.
Rohmatulloh, Dawam Multazamy. “Local Muslim Heritage: Pelestarian Warisan Budaya Pesantren Di Tegalsari Ponorogo.” Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 2018. http://proceedings.kopertais4.or.id/index.php/ancoms/article/view/125.
Semadi, Yoga Putra. “Filsafat Pancasila dalam Pendidikan di Indonesia Menuju Bangsa Berkarakter.” Jurnal Filsafat Indonesia, 2019. https://doi.org/10.23887/jfi.v2i2.21286.
Sena, I Gusti Made Widya. “Humanisme Ajaran Ahimsa Dalam Membangun Toleransi (Perspektif Mahatma Gandhi).” PANGKAJA: JURNAL AGAMA HINDU. Vol. 21. Denpasar, July 4, 2018. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/PJAH/article/view/540.
Soyomukti, Nurani. Pengantar Filsafat Umum: Dari Pendekatan Historis, Pemetaan Cabang-Cabang Filsafat, Pertarungan Pemikiran, Memahami Filsafat Cinta, Hingga Panduan Berpikir Kritis-Filosofis. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2011. https://perpusupb.files.wordpress.com/2018/07/pengantar-filsafat-umum.pdf.
Sulaiman, Asep. Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Bandung: CV Arfino Raya, 2015.
Sutarmadi, Ahmad. Manajemen Masjid Kontemporer. Jakarta: Balai Penerbit Fakultas Syariah dan Hukum UIN Syariah Hidayatullah, 2010.
Tanaka, Ahmad. “SISTEM AMONG, DALTON, DAN SHANTI NIKETAN Kajian Komparatif Historikal Sistem Pendidikan Indonesia, Amerika, Dan India Serta Implikasinya Bagi Kemajuan Pendidikan Di Indonesia Konteks Kekinian.” Jurnal Teknologi Pendidikan Madrasah, 2018. http://journal.iaialmawar.ac.id/index.php/jtpm/article/view/83
Zein, Abdul B. Masjid-Masjid Bersejarah Di Indonesia. Jakarta: Gema Insani Press, 1999.
Interviews
Rahman, takmir of MJS and also participant of Ngaji Filsafat (Yogyakarta, January 9 and 12, 2020)
Wahid, takmir of MJS (Yogyakarta, January 9 and 10, 2020)
Copyright (c) 2020 Ambiro Puji Asmaroini, Ardhana Januar Mahardhani, Muhammad Afif Mahrus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author(s) retain/s the copyright and grant/s Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan dan Keagamaan the first publication rights licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) which allows others to access (search, read, download and quote), share (copy and redistribute the material in any media or format) and adapt (mix, modify and develop) works for legitimate purposes, even commercially, with recognition of the authorship of the work and its initial publication in this journal.