Makna Syifa dalam al-Qur’an (Analisis Semiotika Roland Barthes pada QS al-Isra 82)

The Meaning of Shifa in the Qur'an (Roland Barthes’ Semiotics Analysis on QS al-Isra 82)

  • Roma Wijaya Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
Keywords: al-Qur’an, analisis semiotika, Roland Barthes, sistem linguistik, sistem mitologi, syifa

Abstract

This paper examines the meaning of shifa in the Qur'an as stated in Q.S. Al-Israa [17]: 82 which can be used as a means of treating various diseases, both psychological and physical. Employing the semiotic theory of Roland Barthes consisting of two stages (the linguistic system which is also interpreted as denotative meaning and the system of mythology (myth) as connotative meaning), the results obtained that shifa is not only oriented to the psychic alone, but to healing both the psychic (spiritual) and physical. The message contained in the verse is that it is recommended to do treatment using the Qur'an, with lawful (halal) practices, and it is not allowed to practice medical treatment that can classify to shirk such as using magic spells, mediation of belief in objects, sacred places of worship, and other things that are superstitious.

Tulisan ini mengkaji tentang makna syifa dalam Al-Qur'an sebagaimana tertuang dalam Q.S. Al-Israa [17]: 82 yang dapat digunakan sebagai sarana pengobatan berbagai penyakit, baik psikis maupun fisik. Dengan menggunakan teori semiotika Roland Barthes yang terdiri dari dua tahap (sistem linguistik yang juga diartikan sebagai makna denotatif dan sistem mitologi (mitos) sebagai makna konotatif), diperoleh hasil bahwa syifa tidak hanya berorientasi pada psikis saja, tetapi untuk penyembuhan baik psikis (spiritual) maupun fisik. Pesan yang terkandung dalam ayat tersebut adalah dianjurkan untuk melakukan pengobatan dengan menggunakan Al-Qur'an, dengan praktik yang halal dan tidak diperbolehkan melakukan praktik pengobatan yang dapat digolongkan ke dalam syirik seperti menggunakan mantra sihir, perantaraan benda-benda, tempat-tempat ibadah yang keramat, dan hal-hal lain yang bersifat takhayul.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allen, Graham. Roland Barthes. London: Routledge, 2003.

Baqi, Muhammad Fuad ’Abdul. Mu’jam Mufahros Li Alfadzil Qur’anil Karim. Kairo: Darul Kutub Al-Mishriyah, 1945.

Barthes, Roland. Mythologies. New York: The Noonday Press, 1991.

Darwazah, Muhammad Izzat. Tafsirul Hadits: Tartibulas Suwar Hasb An-Nuzuli. II. Beirut: Darul Ghorbi Al-Islami, 2000.

Duncan, James S, and Duncan G Nancy. “Ideology and Bliss: Roland Barthes and The Secret Histories of Landscape.” In Postmodernism: Critical Concepts, edited by Victor E. Taylor and Charles E. Winquist. London: Routledge, 1998.

Fahrudin, Fahrudin. “Tanah Sebagai Bahan Penciptaan Manusia: Analisis Semiologi Roland Barthes Pada Kata Thin Dalam Al-Qur’an.” TAFSE: Journal of Qur’anic Studies 6, no. 1 (2021): 21. https://doi.org/10.22373/tafse.v6i1.8036.

Fatah, Abdul. “Analisis Semiotika Roland Barthes Tentang Ashabul Fil.” AL-TADABBUR 5, no. 2 (2020): 233–48.

Hamka. Tafsir Al-Azhar. Singapura: Pustaka Nasional PTE LTD Singapura, n.d.

Hanafi, Muchlish M. “Qur’anic Immunity.” In Webinar Prospek Dan Tantangan Al-Qur’an Sebagai Obat Di Masa Pandemi. Salatiga: IAIN Salatiga, 2020.

Hidayah, Aida, and Fitriana Firdausi. “Redefining The Meaning of Asy-Syifa’ In The Qur’an As Qur’anic Healing In Pshysical Ailments.” Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis 22, no. 1 (2021): 255. https://doi.org/10.14421/qh.2021.2201-12.

Ibrahim, Mohamed Akhiruddin, M Shahir Mohd Shah, and Rabiatul Adawiyah Mohd. “Concept of Shifa in Al-Quran: Quranic Medicine Approach in Healing Physical Ailment.” Al-Qanatir International Journal of Islamic Studies. 1, no. 2 (2015): 1–19.

Ismujihastuti, RAGD, and Adi Bayu Mahadian. “Representasi Wanita Dalam Sampul Album Raisa (Analisis Semiotik Roland Barthes Terhadap Sampul Album Raisa Andriana ‘Raisa’ Dan ’Heart to Heart’).” EProceedings of Management, 2015. https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/index.php/management/article/view/3444.

Jamaluddin, Abu al-Fadl. Lisan Al-Lisan. Beirut: Daar al-Kutub Ilmiah, n.d.

Jauziyyah, Ibnu Qayyim. At-Tafsir Al-Qayyim. Beirut: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah, n.d.

———. Mukhtashar Zaadul Ma’ad: Bekal Hidup Muslim. Translated by Marsuni Sasaky. Jakarta: AKBAR, 2008.

Kaheel, Abduldaem. Al-Qur’an The Healing Book. II. Jakarta: Tarbawi Press, 2011.

Khitmatiar, Azkiya. “Konsep Poligami Dalam Al-Qur’an (Aplikasi Semiologi Roland Barthes).” QOF 3, no. 1 (2019): 54–66. https://doi.org/10.30762/qof.v3i1.903.

Kusuma, Putu Krisdiana Nara, and Iis Kurnia Nurhayati. “Analisis Semiotika Barthes Pada Ritual Otonan Di Bali.” Jurnal Manajemen Komunikasi 1, no. 2 (2019): 195. https://doi.org/10.24198/jmk.v1i2.10519.

Latif, Umar. “Al-Qur’an Sebagai Sumber Rahmat Dan Obat Penawar (Syifa’) Bagi Manusia.” Jurnal Al-Bayan 21, no. 30 (2014): 88. https://doi.org/10.22373/albayan.v20i30.125.

Lestari, Cucun Fuji. “Penafsiran Ayat-Ayat Syifa Dalam Al-Qur’an (Studi Komparatif Tafsir Al-Jailâni Dan Al-Assâs).” Institut Ilmu Al-Qur’an Jakarta, 2019.

Marbawi, Muhammad Idris Abdurrauf. Kamus Idris Al-Marbawi. Bandung: Ma’arif, 1986.

Munawwir, Ahmad Warson. Kamus Al-Munawwir. Yogyakarta: Pustaka Progressif, 1997.

Pradopo, Rachmat Djoko. “Semiotika: Teori, Metode, Dan Penerapannya Dalam Pemaknaan Sastra.” Jurnal Humaniora 11, no. 1 (1999): 76–84. https://doi.org/10.22146/jh.628.

Rahman, Afzalur. Ensiklopediana Ilmu Dalam Al-Qur’an. II. Bandung: Mizania, 2007.

Riyadi, Fahmi. “Resepsi Umat Atas Alquran: Membaca Pemikiran Navid Kermani Tentang Teori Resepsi Alquran.” HUNAFA: Jurnal Studia Islamika 11, no. 1 (2014): 43. https://doi.org/10.24239/jsi.v11i1.339.43-60.

Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Mishbah: Pesan, Kesan, Dan Keserasian Al-Qur’an. IV. Tangerang: Lentera Hati, 2005.

Shiwani, Muhammad Hanif. “A Thematic Analysis of Human Nutrition as Described in the Holy Qur ’ an.” Journal of The British Islamic Medical Association 6, no. 2 (2020): 1–14.

Siswanti, Gista Naruliya. “Eksistensi Dan Konsep Syifa’ Dalam Tafsir Fakhrudin Al-Razi.” Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 2, no. 2 (2019): 1–16. https://doi.org/10.31538/almada.v2i2.330.

———. “Eksistensi Dan Konsep Syifa’ Dalam Tafsir Fakhrudin Al-Razi.” Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 2, no. 2 (2019): 1–16. https://doi.org/10.31538/almada.v2i2.330.

Sofyan, Ahmad. “Konsep Syifa Perspektif Tafsir Sya’rowi.” Institut Perguruan Tinggi Ilmu Al-Qur’an Jakarta, 2016.

Umaroh, Dewi. “MAKNA ’ABASA NABI MUHAMMAD DALAM AL-QUR’AN (APLIKASI SEMIOTIKA ROLAND BARTHES TERHADAP Q.S ’ABASA[80]: 1).” Al-Bayan: Jurnal Studi Ilmu Al- Qur’an Dan Tafsir 5, no. 2 (2020): 116–27. https://doi.org/10.15575/al-bayan.v5i2.11640.

Wijaya, Aksin. Sejarah Kenabian: Dalam Perspektif Tafsir Nuzuli Muhammad Izzat Darwazah. Bandung: Mizan, 2016.

Published
2021-12-24
How to Cite
Wijaya, R. (2021). Makna Syifa dalam al-Qur’an (Analisis Semiotika Roland Barthes pada QS al-Isra 82). Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 16(2), 185-196. https://doi.org/10.37680/adabiya.v16i2.924
Abstract views: 2709 , PDF (Bahasa Indonesia) downloads: 2127