Implementasi Media Puzzle Kata Pada Kurikulum Merdeka untuk Mengatasi Kesulitan Membaca Siswa Kelas I di Sekolah Dasar

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Danang Pratama Listryanto
Aan Widiyono

Abstract

Reading is a fundamental skill, reading does not just interpret words but involves all aspects of understanding, analyzing and all the information presented in the text. This study aims to investigate the application of word puzzle media in the independent curriculum as a solution to overcome the problem of reading difficulties. The Independent Curriculum is an innovative approach that integrates media and technology into learning, while Word Puzzle Media is a learning method that combines aspects of play with learning to read. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data was collected through the process of observation, interviews and documentation. The sample of this research consists of first year students of SDN 5 Sekuro. The results showed that reading skills improved significantly, besides the fact that the use of this word puzzle media could increase students' interest and motivation for learning, as this media combined elements of games with reading activities, making the learning process more fun and challenging.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

Agustin, M. D., Setiawan, A., & Maruf, M. F. (2021). Pengembangan Media Puzzle Berganda Sebagai Supporting Daya Ingat Menghafal Huruf Alfabet Siswa Kelas I Sd Negeri 2 Sengon. TANGGAP : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(1), 10–19. https://doi.org/10.55933/tjripd.v2i1.173
Antika, W., Sasomo, B., & Rahmawati, A. D. (2023). Analisis Asesmen Diagnostik Pada Model Pembelajaran Project Based Learning di Kurikulum Merdeka SMPN 3 Sine. Pedagogy, 8(1), 250–263.
Ari Utami, N. P. M., Ganing, N. N., & Rini Kristiantari, M. G. (2020). Model Make A Match Berbantuan Media Puzzle Suku Kata Berpegaruh Terhadap Keterampilan Menulis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 48–60. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i1.27035
Astuti, R. F., & Istiarini, R. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan AnakUsia 5-6 Tahun Melalui Media Puzzle di PAUD Flamboyan Sukasari Kota Tangerang. Ceria: Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 31. https://doi.org/10.31000/ceria.v11i2.2338
Brawijaya, U. (2023). Efektivitas Model Teams Games Tournament Dengan Media Puzzel Kata Dalam Menyusun Kalimat Tunggal. 12(1), 236–247. https://doi.org/10.31571/bahasa.v12i1.4736
Destian, I. H. (2021). Strategi dan Tantangan Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca. Jurnal Pendidikan Dasar : Jurnal Tunas Nusantara, 3.1, 336–347.
Dorus Padua. (2022). Efektivitas penggunaan media puzzle huruf untuk mengembangkan kemampuan membaca siswa kelas i upt spf sd inpres galangan kapal ii. Universitas Bosowa.
Feronika, L. (2016). Studi Analisis Tentang Kesulitan Membaca (disleksia) serta Upaya Mengatasi pada Siswa VB Muhammadiyah 22 Sruni, Sukarata. Jurnal Skripsi, 1–14.
Firdaus, H., Laensadi, A. M., Matvayodha, G., Siagian, F. N., & Hasanah, I. A. (2022). Analisis Evaluasi Program Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 686–692.
Hidayati, S. N., Rizqiyah, A., Luckita, N. D., Nurhayati, E., Syarifuddin, M., & Anjarwati, A. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Abad 21 melalui Metode Puzzle dan Role Play. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1707–1715.
Islamiyah, N., Aziz, S. A., Tarman, T., Nadira, N., & Thaba, A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Scrambel Berbantuan Media Puzzle Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Bahasa Indonesia Murid Sekolah Dasar. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 18(1), 116–129. https://doi.org/10.25134/fon.v18i1.5280
Jufriadi, A., Huda, C., Aji, S. D., Pratiwi, H. Y., & Ayu, H. D. (2022). Analisis Keterampilan Abad 21 Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(1), 39–53. https://doi.org/10.24832/jpnk.v7i1.2482
Kamasiah, K., Muslim, M., & Yusnan, M. (2023). Identifikasi Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. JEC (Jurnal Edukasi Cendekia), 7(1), 1–6. https://doi.org/10.35326/jec.v7i1.3159
Komang, N., & Dewi, H. L. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 SDN 6 Batur. Jurnal Pendidikan DEIKSIS, 4(2), 31–39.
Manu Wedham, I. W. B., Ermiana, I., & Setiawan, H. (2022). Pengembangan Media Puzzle Suku Kata Untuk Melatih Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas 1 Sdn 1 Jagaraga. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1), 773–780. https://doi.org/10.58258/jime.v8i1.2843
Minardi, J., & Akbar, A. S. (2020). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Power Point untuk Peningkatan Kompetensi Guru SD. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(1), 96. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v11i1.2747
Mu’min, S. A., & Yultas, N. S. (2020). Efektifitas Penerapan Metode Bermain dengan Media Puzzle dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak. Al-TA’DIB, 12(2), 226. https://doi.org/10.31332/atdbwv12i2.1217
Nevyanti, R. U., Hodidjah, & Respati, R. (2017). Media Puzzle Suku Kata dalam Pembelajaran Membaca Menulis Permulaan (MMP) di Kelas I Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 189–198.
Ningrum, A. R., & Suryani, Y. (2022). Peran Guru Penggerak dalam Kurikulum Merdeka Belajar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 219. https://doi.org/10.29240/jpd.v6i2.5432
Niswara, R., Muhajir, M., & Untari, M. F. A. (2019). Pengaruh model project based learning terhadap high order thinking skill. Mimbar PGSD Undiksha, 7(2).
Norhikmah, N., Rizky, N. F., Puspita, D., & Saudah, S. (2022). Inovasi Pembelajaran dimasa Pendemi: Implementasi Pembelajaran berbasis Proyek Pendekatan Destinasi Imajinasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3901–3910. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.1886
Permatasari, K. G. (2022). Pemanfaatan Model Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Pemahaman Matematis Peserta Didik Pada Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM). Jurnal Pedagogy, 21.
Pratiwi, H. Y., Muntomimah, S., Asmah, A., Syarofah, A., & Jumriyah. (2023). Lokakarya Pengembangan Project Media Interaktif pada Kurikulum Merdeka bagi Guru PAUD Al-Quran Baiturrahman Kota Malang. JDIMAS (Jurnal Pengabdian Masyarakat), 1(1).
Prihartawati, E. (2016). Pengaruh media permainan puzzle terhadap kemampuan mengenal huruf vokal pada anak tunagrahita kategori sedang kelas iii slb n sleman. Universitas Negeri Yogyakarta.
Purnamawati, R., & Tarto. (2023). LYP Sociology Rally: Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi di Era Society 5.0. Proceedings of Seminar Kebangkitan Nasional Dan Call for Paper, 10(117), 117–125. https://doi.org/10.30595/pssh.v10i.682
Rahman, B., & Haryanto, H. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas I Sdn Bajayau Tengah 2. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 127. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2650
Rishantie, S. A., Saparahayuningsih, S., & Yulidesni, Y. (2019). Peningkatan Keterampilan Membaca Awal Melaui Metode Bermain Dengan Media Puzzle Kata Pada Kelompok B Paud Istiqomah Selupu Rejang. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 7–10. https://doi.org/10.33369/jip.3.1.7-10
Rizkiana. (2016). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN Bangunrejo 2 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi, 1(1), 3. 236-3. 251.
Rosarian, A. W., & Dirgantoro, K. P. S. (2020). Upaya Guru Dalam Membangun Interaksi Siswa Melalui Metode Belajar Sambil Bermain. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2), 146.
Satriawan, W., Santika, I. D., Naim, A., Tarbiyah, F., Raya, B., Selatan, L., Timur, L., Bakoman, A., & Panggung, P. (2021). Guru Penggerak Dan Transformasi Sekolah. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam Volume, 11(1), 1–12.
Shunhaji, A. (2020). Efektivitas Alat Peraga Edukatif (APE) Balok Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini. Journal of Islamic Educatioan, 21(1), 1–9.
Sumarni, S., & Amin, M. (2021). Puzzle dan Problem Solving: Media dan Pendekatan untuk Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar Siswa. Journal of Education and Teaching (JET), 2(1), 36–43. https://doi.org/10.51454/jet.v2i1.67
Suprapto, E., & Martinus, W. (2023). Pengaruh Media Puzzle Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Tematik Pada Siswa Kelas 3 Sdn 1 Selur. 4(3), 4–7.
Sutriyani, W., Nichla Choirin Attalina, S., Asih Wiranti, D., Zumrotun, E., & Tiara Wulandari, E. (2022). Inovasi Media Pembelajaran Puzzle Digital Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Sekolah Dasar. 01(02), 157–162.
Ummi Nafi’ah, Afdhal Fikri Mirma, & Zera Ilhami. (2021). Penerapan, Kelebihan, dan Kelemahan Teka-teki Silang sebagai Instrumen Penilaian Formatif Kemampuan Pasif-Reseptif Kosakata Bahasa Arab Siswa/The Application, Strengths, and Weaknesses of Crossword Puzzles as a Formative Assessment Instrument for Students. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(2), 301–317. https://doi.org/10.14421/almahara.2021.072-08
Widiyono, A. Irfana, Saidatul. Firdausia, K. (2021). Implementasi merdeka belajar melalui kampus mengajar perintis di sekolah dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-Sd-An, 16(2).
Widiyono, Aan, Syailin Nichla Choirin Attalina, W. S. (2020). Kemampuan Pengelolaan Kelas Guru Terhadap Proses Pembelajaran Di SDN 02 Banjaran Jepara. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(2), 55–63.
Widiyono, A. (2021). Kajian MBKM Sebagai Upaya Pengembangan Karakter Berdasarkan Pandangan Ki Hajar Dewantara. In A. Rozi (Ed.), Kampus merdeka & inovasi pendidikan : peluang dan tantangan di era 4.0 (1st ed., pp. 107–118). Desanta Muliavisitama. https://drive.google.com/file/d/1gVmFQMQuC2tC9T9uI91a_Ukeqj9m-7rd/view?usp=sharing
Widiyono, A., Thoyyibah, D., Haris, A., Nasir, K., & Hidayatullah, M. L. (2019). Pengaruh Reward dan Punishment Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Tunas Nusantara, 1, 102–109.
Wulandari, D. W., Sanusi, & Nurwati, D. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Materi Lambang Garuda Pancasila Menggunakan Media Puzzle Siswa Kelas Iii Sdn 1 Ngadisanan. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(02), 666–676.
Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136. https://doi.org/10.58258/jime.v6i1.1121