Pengembangan Media Diorama berbasis STEAM untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Nia Nur Lailiyah
Aan Widiyono

Abstract

This exploration is inspired by decisive reasoning abilities and understudies' comprehension of the transformation learning of science material which isn't amplified because of the growing experience which actually doesn't utilize the right methodology and learning media. The motivation behind this review was to decide the attainability of STEAM-based lifelike model media to further develop the decisive reasoning abilities of 4th grade primary school understudies. This sort of examination is Innovative work (Research and development) research utilizing the Borg and Nerve model with 19 class IV understudies at SDN 5 Sinangul as subjects. The consequences of information examination showed that: ( 1) The approval consequences of media specialists, materials, and learning got a normal of 82%, 86%, and 90% so the establishment is truly practical, (2) The consequences of the viability of STEAM-based lifelike model media should be visible from positive understudy reactions and n-gain scores which show a low classification. This outcome implies that STEAM-based lifelike model media items to further develop the decisive reasoning abilities of 4th grade primary school understudies are legitimate, viable and powerful.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

Author Biography

Aan Widiyono, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Dosen Prodi PGSD

References

Afifah, D. N., Widiyono, A., & Attalina, S. N. C. (2022). Pengembangan Media Diorama Siklus Air Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 528–533.
Asiah, S. (2019). Pengembangan pembelajaran media diorama pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) tema lingkungan alam dan lingkungan buatan siswa kelas III Sekolah Dasar Negeri (SDN) Kepanjen I Jombang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan media pembelajaran interaktif macromedia flash 8 pada pembelajaran tematik tema pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178–185.
Elfiana, U. M., Widiyono, A., & Zumrotun, E. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book Alim (Alat Indra Manusia) terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 4 Tunahan Jepara. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 523–527.
Farida, R. A. N., & Mulyadi, S. K. (2016). Studi Komparasi Strategi Mind Map Dan Make A Match Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 2 Kauman Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Firdaus, F. Z., Suryanti, S., & Azizah, U. (2020). Pengembangan multimedia interaktif berbasis pendekatan sets untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(3), 681–689.
Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyrakat. Prenada media.
Masrukhin, S. A. M. P. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Media Ilmu Press.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171–187.
Parniati, W., Hadi, Y. A., Hamdi, Z., & Husni, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis STEAM pada Pembelajaran Tematik Integratif di Kelas IV MI NW Ajan Tahun Pelajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6170–6176.
Pujiana, E. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS). UIN Mataram.
Putra, I. K. D., & Suniasih, N. W. (2021). Media Diorama Materi Siklus Air pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 238. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.32878
Rahma, R., & Isralidin, I. (2022). Implementasi Pendekatan STEAM Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD Negeri 1 Bireuen. JEMAS: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 3(1), 33–37.
Rahmatunnisa, S., Mujtaba, I., Arifin, A. N., Rosidah, N. A., & Fauzan, R. T. (2022). Pengembangan Media Diorama Aquaca (Aqurarium Cuaca) untuk Pemahaman Konsep IPA Materi Proses Terjadinya Hujan Siswa Kelas III SDN Margahayu XIX. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, 1(1).
Siswanto, E. (2023). Pengembangan Model Project Based Learning Tentang Kenampakan Alam Dengan Media Diorama Untuk Peningkatan High Order Tingking Skill (HOTS) Siswa Kelas 4 SDN Punten 01 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora, 2(2), 751–774.
Sugiyarti, L., Arif, A., & Mursalin, M. (2018). Pembelajaran Abad 21 di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Dan Diskusi Pendidikan Dasar.
Sugiyono, D. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Prenada Media.
Suwarto, M. P. (2022). Karakteristik Tes Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan, 31(1), 109–120.
Widiyono, Aan; Nuraini, Latifah; Chasannudin, Arif; Minardi, Joko; Jannah, A. M. (2023). Development of the" Water Detective" Diorama in Islamic Education through the Project to Strengthen Pancasila Student Profiles (P5). Jurnal Tarbiyatuna, 14(1).
Widiyono, A. (2022). Konsep Dan Implementasi Pembelajaran IPA Di Sd. Global Aksara Pers.
Widiyono, A., Minardi, J., & Nuraini, L. (2022). Pengembangan diology water cycle dalam memperkuat profil pelajar pancasila di sekolah dasar. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 13(2), 131–138.
Wijaya, D. C., & Mustika, D. (2022). Pengembangan media diorama tema ekosistem untuk kelas v sekolah dasar. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 3(2), 125–147.
Yulisnawati. (2021). Literasi Digital Dalam Pembelajaran di SD Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 2005(November), 388–397.