Pengaruh Pendekatan Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Diah Sabila
Aan Widiyono

Abstract

The research was carried out to answer problems found from the results of a preliminary study carried out by researchers when conducting observations at SDN 02 Tedunan. A problem was found, namely that in this learning process it would cause students to become less active and there were no student activities that really made a difference.  The aim of this research was to see whether or not there was any influence of inquiry approach on improving the critical thinking skills of Class IV students of SDN 2 Tedunan. This research is classified as experimental research which uses quasi-experimental methods, one group pre-test and post-test design. The entire class IV of SDN 02 Teduhan is the population in this study. Data was collected through critical thinking ability tests. Based on this research, the results obtained from hypothesis testing are tcount of 10.648 and ttable of 1.729 because tcount 10.648 > ttable 1.729, so that Ho can be accepted and Ha is rejected,, that there is an influence of the inquiry approach to improve critical thinking skills in class IV students at SDN 2 Tedunan.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

Ahmad, S. A. (2022). Penerapan metode inquiry untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis pada pelajaran ipa di kelas iv sd negeri 1 kurnia mataram lampung tengah. uin raden intan lampung. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Ahmatika, D. (2017). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Pendekatan Inquiry/Discovery. Euclid, 3(1), 394–403. https://doi.org/10.33603/e.v3i1.324
Anam, S., Nashihin, H., Taufik, A., Sitompul, H. S., Manik, Y. M., Arsid, I., Jumini, S., Nurhab, M. I., Widiyastuti, N. E., & Luturmas, Y. (2023). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, Eksperimen, dan R&D). Global Eksekutif Teknologi.
Arnyana, I. B. P. (2019). Pembelajaran untuk meningkatkan kompetensi 4c (communication, collaboration, critical thinking dancreative thinking) untukmenyongsong era abad 21. Prosiding: Konferensi Nasional Matematika dan IPA Universitas PGRI Banyuwangi, 1(1), i–xiii.
BELLA, J. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Di MTs Ma’arif Tritunggal Lampung Timur. UIN Raden Intan Lampung.
Christiyoda, S., Widoretno, S., & Karyanto, P. (2016). Pengembangan modul berbasis kemampuan pemecahan masalah pada materi sistem ekskresi untuk meningkatkan berpikir kritis. Jurnal Inkuiri, 5(1), 74–84.
Dewi, E. (2019). Potret Pendidikan di Era Globalisasi Teknosentrisme dan Proses Dehumanisasi. Sukma: Jurnal Pendidikan, 3(1), 93–116.
Dzurriyatin Thoyyibah, S. N. C. A. dan A. W. (2022). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Kelas IV SDN 01 Bugel Kedung Jepara Di Era New Norma. Al-Irsyad :Jurnal Pendidikan dan Konseling, 105(2), 79.
Fahruddin, M., & Widiyono, A. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbantuan Miniatur Kincir Air Pembangkit Listrik untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Siswa Sekolah Dasar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(3), 1973–1981.
Fitriyah, I. J., Affriyenni, Y., & Hamimi, E. (2021). Efektifitas Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Biormatika : Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 7(2), 122–129. https://doi.org/10.35569/biormatika.v7i2.1017
Ilhamdi, M. L., Novita, D., & Rosyidah, A. N. K. (2020). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan berpikir kritis IPA SD. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(02), 49–57.
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan model pembelajaran inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(1), 20–29.
Kurniawati, D., & Ekayanti, A. (2020). Pentingnya Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran, 3(2), 112.
Lailiyah, Nia Nur; Widiyono, A. (2023). Pengembangan Media Diorama berbasis STEAM untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar. BASICA: Journal of Primary Education, 3(1), 95–108.
Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model. In Nizmania Learning Center.
Partono, P., Wardhani, H. N., Setyowati, N. I., Tsalitsa, A., & Putri, S. N. (2021). Strategi meningkatkan kompetensi 4C (critical thinking, creativity, communication, & collaborative). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 41–52.
Permana, E. P. (2018). Pengaruh Media Sosial sebagai Sumber Belajar IPS Terhadap Motivasi Belajar, Kemampuan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 54–59.
Permana, T. I., Hindun, I., Rofi’ah, N. L., & Azizah, A. S. N. (2019). Critical thinking skills: The academic ability, mastering concepts, and analytical skill of undergraduate students. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 5(1), 1–8. https://doi.org/10.22219/jpbi.v5i1.7626
Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books.
Rizky, P. N., Ramadhani, M. I., Zaidan, M. F., Fitria, K., Irawati, I., & Anjarwati, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa Pada Materi Peredaran Darah Kelas V SDN Kedungdalem II. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 4931–4937.
Ronny, R. T., Amelia, R., & Bernard, M. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menjawab Soal Logika Matematika Pada Indikator Berpikir Kritis Matematis. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(2), 559. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.10208
Sari, D. A. P., Widodo, W., Martini, M., & Suyanto, T. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa (Lkm) Mata Kuliah Dasar-Dasar Ipa Berbasis Model Allr (Activity Based-Lesson Learn-Reflection) Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Pendidikan Karakter Calon Guru Ipa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(2), 58–66.
Syari, L. N., & Hasruddin. (2022). Jurnal Pendidikan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Indonesia ( Jppipai ). Pendidikan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Indonesia (JPPIPAI), 2(2), 26–35.
Usman. (2021). Ragam Strategi Pembelajaran - Berbasis Teknologi Informasi.
Wahyudi, Verawati, N. N. S. P., & Ayub, & S. (2018). Inquiry Creative Process “Suatu Kajian Model Pembelajaran untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis.” 1–57.