Pelatihan Penggunaan Aplikasi Mendeley untuk Sitasi Artikel Ilmiah pada Jurnal Bereputasi Nasional

Training on Using the Mendeley Application for Citation of Scientific Articles in National Reputable Journals

  • Liza Septa Wilyanti Universitas Jambi
  • Sovia Wulandari Universitas Jambi
  • Asfahani Asfahani IAI Sunan Giri Ponorogo
  • Priyanto Priyanto Universitas Jambi
Keywords: Citations;, journals;, mendeley;, scientific articles.

Abstract

This article contains the results of training on using the Mendeley application conducted by Jambi University lecturers and students. This training needs to be carried out to help teachers master the use of the Mendeley application to cite scientific articles in nationally reputable journals. This paper aims to improve the writing of scientific articles for teachers at SMP Negeri 7 Muaro Jambi. The method used in the implementation of this service is participatory story action research (PAR). The participants in this training were teachers at SMP Negeri 7 Muaro Jambi. From the results of the implementation of activities, teachers can understand well about 1) basic material related to plagiarism; 2) material for using the Mendeley application; and 3) skilled at using the Mendeley application for citation of scientific articles in nationally reputable journals. The conclusion of this activity is that it has a positive impact in the form of mastering the use of Mendeley application citations to improve scientific article writing among teachers of SMP Negeri 7 Muaro Jambi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, A., Laily, N., & Noor Wahyudi, M. H. U. 2022. Metodologi Pengabdian Masyarakat. edited by J. W. Suwendi, Abd. Basir. Yogyakarta: Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kementerian Agama RI.

Ali Sadikin, Asni Johari, Jodion Siburian, Ervan Johan Wicaksana, and Desfaur Natalia. 2021. “Pelatihan Mendeley Untuk Menunjang Karya Ilmiah Guru-Guru SMAN Titian Teras H. Abdurrahman Sayoeti.” Jurnal SOLMA 10(1):1–7. doi: 10.22236/solma.v10i1.5441.

Asnawi, A., & Alber, F. E. 2021. “Pelatihan Manajemen Referensi Menggunakan Mendeley Untuk Menulis Artikel Ilmiah Bagi Guru-Guru MGMP SMP Negeri Di Pekanbaru.” Jurnal Dedikasia 1(2):148–58. doi: 10.30983/dedikasia.v1i2.5148.

Ginanjar, Asep. 2018. “PENINGKATAN MUTU KARYA TULIS DOSEN FIS DENGAN MENGGUNAKAN REFERENCE MANAGER SOFTWARE MENDELEY.” Harmony 3(2):199–203. doi: https://doi.org/10.15294/harmony.v3i2.28183.

Hanafiah, Hanafiah, R. Supyan Sauri, Dedi Mulyadi, and Opan Arifudin. 2021. “Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Mahasiswa.” Jurnal Karya Abdi Masyarakat 5(2):213–20.

Maryatun, Maryatun. 2020. “Efektivitas Kegiatan Literasi Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Penulisan Karya Ilmiah Bagi Mahasiswa.” Fihris: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi 15(2):145–66.

Masyudi, L., Sri W., I. WN. 2019. “Peningkatan Profesionalitas Dosen Di Sekolah Tinggi Pariwisata Mataram Melalui Pelatihan Penelusuran Sumber Pustaka Secara Online Dan Penulisan Daftar Pustaka Menggunakan Mendeley.” Jurnal Media Bina Ilmiah 13(6):1237–42. doi: https://doi.org/10.33758/mbi.v13i6.198.

Nugroho, Tatas Ridho, Kasnowo Kasnowo, and Yuliasnita Verlandes. 2021. “Pelatihan Pencarian Referensi Penelitian Di Jurnal Bereputasi Dan Penggunaan Reference Manager Mendeley Serta Spinner-Id Untuk Meningkatkan Publikasi Ilmiah Di Kalangan Akademik Secara Online.” ABDIMAS NUSANTARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 3(1):62–68.

Rahmawati, C., Meliyana, Yuliana, helwiyah Z. 2018. “Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Dosen.” Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 8(1):30–36. doi: https://doi.org/10.30999/jpkm.v8i1.200.

Sahudra, Tengku Muhammad, Fadlia Fadlia, and Cut Rafika Firdaus. 2022. “Pelatihan Penulisan Karya Ilmiah Untuk Peningkatan Profesionalisme Guru.” Majalah Ilmiah UPI YPTK 3(1):97–102. doi: 10.35134/jmi.v29i2.121.

Susanto, Susanto. 2022. “Menjadi Guru Inovatif Pada Masa Pandemi: Peningkatan Kapasitas Guru SD Genius Islamic School Kota Depok.” Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement 3(2):275–85. doi: 10.37680/amalee.v3i2.1889.

Wardani, N. W., & Ginantra, N. L. W. S. R. 2020. “Pelatihan Aplikasi Mendeley Untuk Referensi Dalam Menulis Karya Ilmiah Bagi Guru SMK Dwijendra Denpasar.” JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) 1(1):13–20. doi: 10.37339/jurpikat.v1i1.279.

Windarto, Agus Perdana, Dedy Hartama, Anjar Wanto, and Iin Parlina. 2018. “Pelatihan Pemanfaatan Mendeley Desktop Sebagai Program Istimewa Untuk Akademisi Dalam Membuat Citasi Karya Ilmiah.” AKSIOLOGIYA : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2(2):145. doi: 10.30651/aks.v2i2.1319.

Yantoro, Yantoro, and Agung Rimba Kurniawan. 2020. “Pelatihan Penulisan PTK (Penelitian Tindakan Kelas) Untuk Menunjang Profesi Guru Di SDN 111/I Muara Bulian.” Jurnal Abdi Pendidikan 1(2):92–98.

Yusro, A. C., and P. Purwandari. 2021. “Pelatihan Menulis Artikel Ilmiah Dari Laporan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru SD.” Jurnal Buletin Al-Ribaath 18:133–38.

Published
2023-03-02
How to Cite
Wilyanti, L., Wulandari, S., Asfahani, A., & Priyanto, P. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Mendeley untuk Sitasi Artikel Ilmiah pada Jurnal Bereputasi Nasional. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 4(1), 55-64. https://doi.org/10.37680/amalee.v4i1.2347
Abstract views: 593 , PDF downloads: 698