Empowerment of Jambi Malay Tribe Women through Batik Staple Fabric Processing to Improve Economic Welfare
Abstract
creatively processing Jambi batik patchwork into home décor products and improves economic welfare. The initiative provides women with essential skills to produce valuable home décor items such as decorative cushions, tablecloths, and wall art from batik patchwork, a material traditionally considered textile waste. The program focuses on processing batik scraps into home décor products for wall hangings. By focusing on design, production, and digital marketing skills, the program fosters economic independence and strengthens the role of women in the local economy. The purpose of this service activity is to provide training and skills to Jambi Malay tribe women to produce home decor from batik scraps and transform batik scraps into home decor products with high added value to increase product competitiveness, develop and promote local product culture, and increase economic income. The results of the service showed practical skills, increased income, self-confidence, and social status of the participants. This sustainable approach promotes environmental conservation and supports local economic resilience, proving the long-term positive impact of empowering women in the creative industry on community welfare.
Downloads
References
Astrina, F., Afrida, A., Ningsih, N. H., Yanti, D., Yuliachtri, S., & Mirosa, P. (2021). Pelatihan Kewirausahaan, Bagi Pelaku UMKM Di Kelurahan Sentosa Kecamatan Seberang Ulu II. Suluh Abdi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat. 3 (2): 113– 122.
Chong, W. K., D. Bian, and N. Zhang. (2016). E-Marketing Services and E-Marketing Performance: The Roles of Innovation, Knowledge Complexity and Environmental Turbulence in Influencing the Relationship. Journal of Marketing Management. 32(1-2):149-178.
Constantine. (2018, November 20). Why We Need to Study and Learn Entrepreneurship. Retrieved November 3, 2021, from https://www.europeanentrepreneurship.com/need-study-learnentrepreneurship-education/
Faizal, E., Suprawoto, T., Kurniati, N.N., & Setyowati, S. (2020). Pengembangan Wisata Tematik Sebagai Rintisan Kawasan Edukatif Ramah Anak (Thematic Tourism Development as A Pilot Educative Area Of Children Friendly). Jurnal Berdaya Mandiri. 2(1): 202-214
Fitria, R., & Andini, D. (2023). Pemberdayaan Ekonomi Perempuan melalui Pengolahan Kain Perca di Wilayah Pesisir. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 11(1), 54-67.
Hajatina, H., Ran gga Bakti, I., Habibi, F., Hutahaean, H., Bunda, Y. P., & Syahputra, S. A. (2021). Strategi Industri Kecil Menengah (IKM) Tetap Bertahan di Tengah Pandemi Covid - 19 dan Krisis Ekonomi. Mejuajua: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat. 1 (1): 29 – 34. https://doi.org/10.52622/mejuajuajabdimas.v1i1.6
Irawan, I.C. (2020). Analisis E-Marketing terhadap keputusan pembelian konsumen secara online. JBB. 9(2):247-260
Kotler dan Keller. 2014. Manajemen Pemasaran. Jilid I. Edisi Ke 13. Jakarta: Erlangga.
Marliani, G., Ernawati., & Anwar, K. (2017). Manajemen Pemasaran dan Manajemen Usaha bagi kelompok Wanita Tani Pembuat Telur asin dan Telur Asin Asap di Kabupaten Hulu Sungai tengah. PengabdianMu. 2 (2): Hal 79 – 84. http://jurnal.umpalangkaraya.ac.id/ejurnal/pgbmu
Mayasari. (2019). Internalisasi pendidikan ekonomi keluarga dalam perspektif peran ibu rumah tangga pada suku Melayu Jambi (studi fenomenologi ibu rumah tangga suku Melayu Jambi). Doctoral thesis: Universitas Negeri Malang. 2019.
Medah, M. (2016). E-Commerce Sebagai Pendukung Pemasaran Perusahaan. PARTNE. 16 (1) : 74-81
Muazza, Asra, R., Syuhada, S., & Mayasari. (2024). Program inovasi produk dan penjualan e-commerce bagi pelakuusaha mikro kecil menengah (UMKM) batik. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS). 2024; 7(1): 43–53.
https://doi.org/10.33474/jipemas.v7i1.21038
Nuraini, N., & Fitriani, F. (2022). Pengolahan Limbah Tekstil untuk Produk Kreatif Berkelanjutan. Jurnal Inovasi Sosial dan Ekonomi, 8(1), 101-120.
Paranata, I.K., Wahyuni, L.M., Sadguna, I.G. A.J., & Sarja, N. L. A. K. Y. (2021). Penerapan Teknologi Tepat Guna Dalam Produksi Dan Pemasaran Usaha Betutu Khas Bali di Banjar Mawang Kaja, Ubud, Gianyar. Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks untuk Masyarakat. 10(4):353-356
Paryadi, D. (2020). Analisis Dampak dan Strategi untuk Meningkatkan Akses Pasar Indonesia dalam Menghadapi Indonesia EFTA Comprehensive Economic Partnership Agreement (IE CEPA). Jurnal Ekonomi Indonesia. 9 (2): 151 –164. https://doi.org/10.52813/jei.v9i2.25
Puspitasari, D., Watequlis, S.Y., Asri, A.N., Astiningrum, M., & Ariyanto, Y. (2019). Penerapan Teknologi Informasi Untuk Proses Produksi Dan Pemasaran Produk Batik Dan Bordir di Pakisaji, Kab. Malang. Jurnal Pengabdian Masyarakat J-DINAMIKA. 4(2):141-147.
Putri, R.A., & Sari, M. (2021). Pemberdayaan Perempuan dalam Industri Kecil Menengah untuk Pengembangan Ekonomi Lokal. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 10(2), 132-145.
Rangkuti. (2013). Analisis SWOT Teknis Membedah Kasus Bisnis. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta. 2013.
Rochdiani, D., Kusumo, R.A.B., Wiyono, S.N., Qanti, S.R., & Sadeli, A.H. (2018). Manajemen Usaha Home Industry Desa Sindangsari Kecamatan Sukasari Kabupaten Sumedang. Dharmakarya: Jurnal Aplikasi Ipteks untuk Masyarakat. 7(1):51-55
Santosa, I. M. A., Puspawan, D. K. H., & Lestari, N. L. W. D. D. (2020) Penerapan Teknologi Untuk Peningkatan Pemasaran dan Produksi Pada Nuansa Kerupuk. Madaniya. 1(3):110-117. Retrieved from https://madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/19
Saputro, R.E., Komarasary, D., Sari, R.F. (2022). Pelatihan Ketrampilan Desain Home Decoration Untuk Meningkatkan Kemampuan Berwirausaha Mandiri Bagi Siswa PKBM Budi Utama. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JPMM). 4 (2):93-104.
Soepomo, D., Palandeng, I., Wangke, S., & Samai, R. (2018). Manajemen Usaha Produk Kuliner di Kelurahan Mahakeret Barat Kecamatan Wenang Kota Manado. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum. 4(2):40-51
Sukmawati, W., Sunaryo, H., & Heriansyah, D. (2021). Penerapan Teknologi Produksi Dan Strategi Pemasaran Pada Umkm Jahe Instan Jm Hamka. MARTABE: Jurnal Pengabdian Masyarakat. 4(3): 833-839. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/martabe/article/view/4398/pdf
Suyar, A.S., Muhar, A.M., Miraza, Z., & Hidayat, D. (2023). Membangun Akses Pasar danProgram Pemasaran Pelaku UMKM untuk Menyikapi Krisis Ekonomi 2023. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat. 3(3): 92-97
Wahyuningrum, R. (2018). Analisis Strategi E-Marketing Untuk Meningkatkan Minat Beli Online. ESENSI: Jurnal Manajemen Bisnis. 21 (3): 275-290
Wahyuni, N. S., Helmi, T. A., Pinem, M. N., Wasesa, S., & Rahayu, S. (2022). Opimalisasi Peningkatan Penjualan Melalui Pendampingan Pemasaran Digital Marketing Bagi Pelaku UMKM Binaan Puspa Binjai. JPM: Jurnal Pengabdian Masyrakat. 3 (2): 42 – 48. https://doi.org/10.47065/jpm.v3i2.694
Wediawati, B., & Setiawati, R. (2015). IbM Kelompok Usaha Bersama perempuan Kepala Keluarga (KUBE-PEKA di kecamatan Telanai Pura Kota Jambi. Jurnal Pengabdian pada Masyarakat. 30 (1)
Copyright (c) 2025 Muazza Muazza, Mayasari Mayasari, Fachruddiansyah Muslim, Siti Syuhada, Refnida Refnida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant Amalee right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement.