Learning Media Development Training for Teachers of SD Negeri Baun 1

Authors

  • Martin Chrisani Liufeto Institut Agama Kristen Negeri Kupang, Indonesia
  • I Made Suardana Institut Agama Kristen Negeri Kupang, Indonesia
  • Tince Dormalin Koroh IAKN Kupang
  • Norianti Pai Tiba Institut Agama Kristen Negeri Kupang, Indonesia
  • Jeheskiel Saudale Institut Agama Kristen Negeri Kupang, Indonesia
  • Revianti Hithaubesi Institut Agama Kristen Negeri Kupang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37680/amalee.v6i1.6896

Keywords:

Learning media, Teacher, Training

Abstract

The learning media available at SD Negeri Baun 1 already exist, but are not enough to attract students' motivation, attention, and enthusiasm in learning. The purpose of this community service activity is to find out the basic techniques of creative and innovative learning and develop them. The community service method used in this PKM activity is Community-Based Research (CBR). The technique in this activity is training, where teachers are trained to create learning media that support learning activities. The results of this PKM activity show that the activity results are measured based on participant satisfaction in participating in the activity, namely 80% very useful, 20% useful, 0% less useful, and 0% not useful. This PKM activity concludes that the school is very satisfied with the activities carried out by the community service team because it provides considerable benefits, namely increasing knowledge about the application of Padlet, Tarsiamaker, Puzzlemaker, Wordwall, and Genially learning media

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R. (2017). PEMBELAJARAN DALAM PERSPEKTIF KREATIVITAS GURU DALAM PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN. Lantanida Journal, 4(1). https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866
Ar, M. M., Aini, K., Hardiansyah, F., & Kunci, K. (2024). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Literasi-numerasi Digital Guru Sekolah Dasar di Era Merdeka Belajar. Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 01(February 2023), 111–125.
Arina Rohmatika, Puput Arianto, & Rangga Maysa Putra. (2020). STUDI PENGGUNAAN APLIKASI PADLET PADA KELAS MENULIS. NIVEDANA : Jurnal Komunikasi Dan Bahasa, 1(2). https://doi.org/10.53565/nivedana.v1i2.222
Budiman, M. A., Widyaningrum, A., & Azizah, M. (2020). KREATIFITAS GURU DALAM MEMILIH MEDIA UNTUK PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS DI SEKOLAH DASAR. Seminar Nasional Hasil Penelitian.
Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01). https://doi.org/10.58176/eciejournal.v3i01.679
Harpeni Dewantara, A. (2020). Kreativitas Guru Dalam Memanfaatkan Media Berbasis It Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. Journal of Primary Education, 1(1).
Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2).
Maufidhoh, I., & Maghfirah, I. (2023). Implementasi Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence Melalui Media Puzzle Maker Pada Siswa Sekolah Dasar. ABUYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1).
Ndraha, H., & Harefa, A. R. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Gunungsitoli Utara. Journal on Education, 06(01).
Putri, S. D., & Citra, D. E. (2019). PROBLEMATIKA GURU DALAM MENGGUNAKAN MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN IPS DI MADRASAH IBTIDAIYAH DARUSSALAM KOTA BENGKULU. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1). https://doi.org/10.29300/ijsse.v1i1.1325
Rahmawati, E., Harahap, N. B., Maswariyah, Agara, L. R., & Wandini, R. R. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Memotivasi Siswa SDN Muarasitulen. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2).
Salim, A., & Utama, A. H. (2020). Evaluasi Sumatif Ketepatan Pemilihan Media Pembelajaran Tepat Guna di Sekolah Dasar (SD) Se-Kota Banjarmasin. Penelitain Tindakan Dan Pendidikan, 6(2).
Savira, A., & Gunawan, R. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4). https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3332
Suminar, D. (2019). Penerapan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Sosiologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1).
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2). https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Yolanda, A., Santa, & Indriani, R. S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Genially Pada Materi Norma Dalam Adat Istiadat Daerahku. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 6246–6247.
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). PEMILIHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01). https://doi.org/10.25134/equi.v19i01.3963

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Martin Chrisani Liufeto, I Made Suardana, Koroh, T. D., Norianti Pai Tiba, Jeheskiel Saudale, & Revianti Hithaubesi. (2025). Learning Media Development Training for Teachers of SD Negeri Baun 1. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 6(1), 137–147. https://doi.org/10.37680/amalee.v6i1.6896

Most read articles by the same author(s)