Analisis Permasalahan Pembuatan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Kelas IV di SDS YKPP Lirik

  • Dwi Rizkiana Putri Universitas Islam Riau
  • Elpri Darta Putra Universitas Islam Riau
Keywords: Learning Implementation Plan, thematic

Abstract

This study aims to describe; Knowing the problems of making the fourth grade thematic Learning Implementation Plan (RPP) at SDS YKPP Lyrics, Knowing how the solutions were made by the teacher to overcome the problems of making the fourth grade thematic Learning Implementation Plan (RPP) at SDS YKPP Lyrics. This research use desciptive qualitative approach. The data sources of this study were two fourth grade teachers and one principal. This research was conducted in the fourth grade of SDS YKPP Lyric which is located on JL. Ukui No.1 Lyrics Area Lyrics District, Indragiri Hulu Regency. data collection techniques in this study are; interviews, observations, and documentation. While the analysis of research data using the Miles & Huberman model which includes data reduction, presentation, and drawing conclusions. The results showed that the Problem Analysis of Making Class IV Thematic Learning Implementation Plans (RPP) at SDS YKPP Lyrics: (a) The problems of making Class IV thematic Learning Implementation Plans (RPP) at SDS YKPP Lyrics were limited time, lack of understanding of RPP components, difficulty determining learning strategies and learning media. (b). The solution that the teacher does to overcome the problem of making the thematic Learning Implementation Plan (RPP) for grade IV at SDS YKPP Lyric is to add additional information, attend training activities, or workshops, refer to the teacher's handbook, conduct discussions with colleagues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, Y, D. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Resitasi Terhadap Hasil belajar Matematika Siswa. Jurnal SAP, 1(2).
Anugrahana, A. (2019). Hambatan Guru SD Dalam Penyusunan SPP (Subject Specific Pedagogy) Kurikuylum Baru Di Sekolah Dasar. ejournal.uksw.edu, 35 (2).
Bararah, I. (2017). Efektifitas Perencanaan Pembelajaran Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Jurnal Mudarrisuna. 7(1).
Budiningsih, A, C. (2011). Karakteristik Siswa Sebagai Pijakan Dalam Penelitian Dan Metode Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Pendidikan. 1(1).
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta. Gava Media.
Deta, A, U. (2017). Peningkatan Pemahaman Materi Kuantisasi Besaran FisisPada Calon Guru Fisika Menggunakan Metode Diskusi Kelas Dan Scaffolding. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni 6(2).
Gunawan, Imam. (2014). Metode Penelitian Kualitatif : Teori Dan Peraktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Hadi, S. (2017). Efektivitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Transformasi Pendidikan. 1(15).
Hardani, dkk. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif. Yogyakarta: CV Pustaka Ilmu Group Yogyakarta.
Hasbullah. (2011). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Heriyanto., Prabowo, A. (2013). Analisis Pemanfaatan Buku Elektronik (E-Book) Oleh Pemustaka Di Perpustakaan SMA Negri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan. 2(2).
Herviani, V., Febriansyah, A. (2016). Tinjauan Atas Penyusunan Laporan Keuangan Pada Young Enterpreneur Academy Indonesia Bandung. Jurnal Riset Akutansi. 8(2).
Hidayah, N. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. 2(1).
Istarani. (2012). Kumpulan 39 Metode Pembelajaran. Medan: CV ISCOM MEDAN.
Kurniawan, Deni. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: ALFABETA.
Kustandi, Cecep. Sutjipto, Bambang. (2011). Media Pembelajaran Manual Dan digital. Bogor: Gahlia Indonesia.
Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan. 1(1).
Majid, Abdul. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Ban dung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Miftah, M. (2013). Fungsi Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajara Siswa. Jurnal KWANGSAN. 1(2).
Muklis, M. (2014). Pembelajaran Tematik. Jurnal Fenomena. 4(1).
Nasution, A, R. (2019). Impelementasi Pembelajaran Tematik Dengan Tema Diri Sendiri Di TK A PAUD Khairin Kids Medan Tembung. Jurnal Raudhah.07(1).
Nazliah, R., Harahap, D, R. (2019). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Biologi Kurikulum 2013 Kelas X Semester 1 Tahun Ajaran 2016/2017 Di MAS Islamiyah Gunting Saga Kualuh Selatan Kabupaten Labuhanbatu Utara. Jurnal Biolokus. 2(2).
Nugrahani, Farida. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam pendidikan. Surakarta: Pilar Media.
Nurmaya, N., Perangin, N, D. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Latihaan/Drill Terhadap Hasil Belajar Pelajaran Keterampilan Siswa Kelas VII SMP NEGERI 9 Medan. Jurnal Pendidikan Tata Busana. 1(1).
Pauziah, R. (2017). Penerapan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Aktivitas Siswa Pada Pembelajaran Menirukan Pembacaan Pantun Anak Di Kelas IV SD Negeri 19 Kepahiang Kabupaten Kepahiang Provinsi Bengkulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 10(1).
Prastowo, Andi. (2015). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.
Pratiwi, I, N. (2017). Penggunaan Media Video Call Dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial. 1(2).
Putri, D, S. Citra E, D. (2019). Problematika Guru Dalam Menggunakan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Ips Di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Kota Bengkulu. Indonesian Journal of Social Science Education Volume 1, Nomor 1, Januari 2019. 1 (1).
Rintayanti, P., Yamtinah, S., Yusrina, H. (2018). Implementation Of Thematic Learning On Curriculum 2013 In 4th Grade Elementary School. International Journal Of Pedagogy And Teacher Education (IJPTTE). 2(2).
Satori, Djam’an & Komaria Aan. (2014) Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung. ALFABETA.
Siskandar., Nugroho., Abduh, M. Evaluasi Pembelajaran Tematik Di lihat Dari Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal Of Curriculum And Educational Technology Studies. 1(1).
Susetya, B. (2017). Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Silabus Dan RPP Melalui Supervisi Akademi DI SD N Gambiran Yogyakarta Tahun 2016. Jurnal Taman Cendekia.1(2).
Tabany, Al, Badar, Trianto. (2011). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik Bagi Anak Usia Dini TK/RA & Anak Kelas Awal SD/MI Impelementasi Kurikulum 2013. Jakarta: PERNADAMEDIA GROUP.
Wedi, A. (2016). Konsep Dan Masalah Penerapan Metode Pembelajaran : Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran Melalui Konsistensi Teoretis-Praktis Penggunaan Metode Pembelajaran. Jurnal Edcomtech. 1(1).
Widyaningrum, R. (2012). Model Pembelajaran Tematik Di MI/SD. Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan. 10(1).
Yusuf, Muri. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, & Penelitian Gabungan. Jakarta: PERNADAMEDIA GROUP.
Zubaidah, E. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Untuk Menciptakan Lingkungan Kelas SD (Alternatif Penciptaan Laboratorium SD Yang Efektif). Jurnal Prima Edukasia. 3 (1).
Published
2021-09-22
How to Cite
Putri, D., & Putra, E. (2021). Analisis Permasalahan Pembuatan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Kelas IV di SDS YKPP Lirik. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 521-532. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1018
Abstract views: 1181 , PDF downloads: 3468

Most read articles by the same author(s)