Learning The Periodic System Elements With Microsoft Teams To Improve Learning Independence
Abstract
Abstract: In supporting the implementation of hybrid learning during the pandemic Covid-19, it is necessary to use a learning media that is expected to help realize effective and can make it easier for students to understand learning material. One of the learning media that can be used is Microsoft Teams. Under these conditions, the intensity of face-to-face meetings between students and teachers has not fully returned. Therefore, students must be able to learn independently. This study aims to improve student learning independence by using Microsoft Teams on the material of the periodic system of elements. The research design used is a one group pretest posttest design. The results showed 1) the implementation of learning using Microsoft Teams was very well done, 2) teachers have carried out effective learning management 3) the percentage of relevant student activities is 96%. 4) students' learning independence has increased, 5) the majority of students experience increased learning independence . 5) students gave a positive response on the use of Microsoft Teams. It can be concluded that the use of Microsoft Teams can improve student learning independence.
Keywords: Microsoft Teams; learning independence; hybrid learning; Covid-i9
Abstrak: Dalam mendukung kelancaran pelaksanaan pembelajaran hybrid di masa pandemic Covid-19 diperlukan adanya penggunaan suatu media pembelajaran yang diharapkan dapat membantu mewujudkan pembelajaran yang efektiv dan dapat mempermudah peserta didik dalam memahami materi pembelajaran. Salah satu media pembelajaran yang dapat digunakan adalah platform Microsoft Teams. Dalam kondisi seperti ini, intensitas tatap muka antara siswa dengan guru masih belum kembali sepenuhnya. Oleh karena itu, siswa perlu bisa belajar dengan mandiri. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemandirian belajar siswa dengan menggunakan Microsoft Teams pada materi system periodic unsur. Desain peneleitian yang digunakan adalah one group pretest posttest design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) keterlaksanaan pembelajaran menggunakan Microsoft Teams terlaksana dengan sangat baik, 2) guru telah melakukan pengelolaan pembelajaran yang efektif, 3) persentase aktivitas siswa yang relevan sebesar 96 %. 4) kemandirian belajar siswa mengalami peningkatan, 5) hasil pengamatan kemandirian terhadap masing-masing siswa menunjukkan mayoritas siswa telah mengalami peningkatan kemandirian belajar, 5) siswa memberikan respon positif terhadap penggunaan Microsoft Teams. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penggunaan Microsoft Teams dapat meningkatkan kemandirian belajar siswa.
Kata kunci: Microsoft Teams; kemandirian belajar; pembelajaran hybrid; Covid-19
Downloads
References
Arifin. 2011. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R & D. Bandung : Alfabeta.
Azmi, F. S. U., Purnomo, A., & Mulianingsih, F. (2019). Kreativitas Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di SMP Negeri 34 Semarang Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Sosiolium, 1(2), 146–152.
Bintarawati, D., & Citriadin, Y. (2020). Implementasi Kelas Virtual Dengan Google Classroom Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Di Sma Negeri Bekasi. Spin Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 2(2), 177–190. https://doi.org/10.20414/spin.v2i2.2573
Bungsu, T. K., Vilardi, M., Akbar, P., & Bernard, M. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Smkn 1 Cihampelas. Journal on Education, 1(2), 382-389., 01(02), 382–389.
Gaol, Ford Lumban, Fonny Hutagalung. 2020. The Trends Of Blended Leraning In South East Asia. Education And Information Technologies : Springe Journal (659-663).
Hake, R.R. 1999. Analyzing Change/Gain Scores. Dept. Of Physics Indiana Unoversitiy. Diunduh dari https://www1.physics.indiana.edu/~sdi/AnalyzingChange-Gain.pdf tanggal 17-01- 2021
Harefa, N., Tafonao, G. S., & Hidar, S. (2020). Analisis Minat Belajar Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Multimedia. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 81–86. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v11i2.2347
Kesehatan, M., Menteri, D. A. N., Negeri, D., Kesehatan, M., Menteri, D. A. N., & Negeri, D. (2021). KEPUTUSAN BERSAMA MENTERi PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN, MENTERI AGAMA, MENTERI KESEHATAN, DAN MENTERI DALAM NEGERI REPUBLIK INDONESIA. 7.
Martin, L., & Tapp, D. (2019). Teaching with Teams: An introduction to teaching an undergraduate law module using Microsoft Teams [Enseñar con equipos: una introducción a la enseñanza de un módulo de derecho de pregrado con Microsoft Teams]. Innovative Practice in Higher Education Journal, 3(3), 58–66.
Ningsih, Yunika Lestaria, dkk. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Dan Kemandirian Belajar Metode Statistika Melalui Pembelajaran Blended Learning. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 8, No. 2 (155-164).
Purwanto, M. Ngalim. 1994. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Putri, Y. N., & Rinaningsih, R. (2021). Review: Handout Digital pada Masa Pandemi dalam Pembelajaran Kimia. Chemistry Education Review (CER), 4(2), 86. https://doi.org/10.26858/cer.v4i2.19990
Rahmatsyah, S. W., & Dwiningsih, K. (2021). Pengembangan E-Module Interaktif Sebagai Sumber Belajar Pada Materi Sistem Periodik Unsur. UNESA Journal of Chemical Education, 10(1), 76‒83.
Rasheed, R. A., Kamsin, A., & Abdullah, N. A. (2020). Challenges in the online component of blended learning: A systematic review. Computers and Education, 144(March 2019), 103701. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103701
Riduwan. 2012. Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta
Riduwan. 2015. Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
Sartyka, B., Mujib, A., Magister, P., Matematika, P., Muslim, U., Al, N., Medan, W., Masalah, B., & Matematika, K. (2021). Pada era globalisasi dan teknologi yang semakin pesat , sumber daya manusia Indonesia dituntut lebih kompetitif agar mampu bersaing dengan bangsa lain . Kemajuan suatu bangsa ditentukan oleh kualitas sumber daya manusia bergantung pada kualitas pendidikan. 7(1), 35–46.
Selatan, T., Ristiyani, E., Evi, D., & Bahriah, S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Di Sman X Kota. Jppi, 2(1), 18–29.
Sobaih, A. E. E., Salem, A. E., Hasanein, A. M., & Abu Elnasr, A. E. (2021). Responses to covid-19 in higher education: Students’ learning experience using microsoft teams versus social network sites. Sustainability (Switzerland), 13(18). https://doi.org/10.3390/su131810036
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Tuti, F. M., Musriandi Riki, & Suryani Linda. (2020). Covid-19 : Penerapan Pembelajaran Daring Di. Dedikasi Pendidikan, 8848(2), 193–200.
Wea, N.; Kuki, A. Students’ Perceptions of Using Microsoft Teams Application in Online Learning During the COVID-19 Pandemic. J. Phys. Conf. Ser. 2021, 1842, 012016.
Winata, R., Friantini, R. N., & Astuti, R. (2021). Kemandirian belajar dan kedisipilinan belajar terhadap prestasi mahasiswa pada perkuliahan daring. Jurnal E-DuMath, 7(1), 18–26.
Yuliati, Y., & Saputra, D. S. (2020). Membangun Kemandirian Belajar Mahasiswa Melalui Blended Learning Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(1), 142–149.
Copyright (c) 2022 Galih Putri Romadhona, Kusumawati Dwiningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant publisher right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama.