Konsep Amanah dalam Perspektif Pendidikan Islam
Abstract
Amanah is one of the most basic things for human beings as caliphs to have good social relations. It can also be said to be a professional attitude towards what God has given to all types of human professions. The purpose of this study is to examine the concept of amanah based on the Qur’an and Hadith in the perspective of Islamic education. The method used in this study is literature research on some books of Tafsir and Hadith. The result of this study is that amanah in question is the human obligation to seek knowledge and convey it, as stated in some verses in the Qur'an and Hadiths that state the importance of knowledge and convey it as part of carrying out amanah. Thus, Islamic education as a process of transformation of knowledge, is not only a process of seeking and imparting knowledge, but also an amanah that must be maintained and delivered, so that human beings have noble morals and good beliefs before God.
Keywords: Al-Qur’an, Concept of Amanah, Hadith, Islamic Education.
Amanah adalah salah satu hal yang paling mendasar bagi manusia sebagai khalifah untuk melakukan hubungan sosial dengan lingkungan hidupnya. Amanah dapat juga dikatakan sebagai wujud sikap profesional terhadap apa yang sudah diberikan Allah terhadap semua jenis profesi manusia. Tujuan penelitian ini adalah mengkaji konsep amanah berdasarkan pada Al-Qur’an dan Hadis dalam perspektif pendidikan Islam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah riset pustaka terhadap beberapa kitab Tafsir dan kitab Hadis. Hasil kajian dari penelitian ini adalah bahwa amanah yang dimaksud adalah kewajiban manusia untuk mencari ilmu dan menyampaikannya, sebagaimana tercantum dalam beberapa ayat dalam Al-Qur’an dan beberapa Hadis yang menyatakan pentingnya ilmu pengetahuan dan menyampaikannya sebagai bagian dari menjalankan amanah. Dengan demikian, pendidikan Islam sebagai kesatuan proses transformasi ilmu pengetahuan, bukan hanya sekedar proses mencari dan menyampaikan ilmu, namun merupakan amanah yang harus dijaga dan disampaikan, agar manusia mempunyai akhlak yang mulia, beriman, dan bertakwa kepada Allah.
Kata Kunci: Al-Qur’an, Konsep Amanah, Hadis, Pendidikan Islam.
Downloads
References
Abidin, Z., & Khairudin, F. (2017). Penafsiran Ayat-Ayat Amanah Dalam Al-Qur’an. Jurnal Syahadah Vol., V (2), 120. http://ejournal.fiaiunisi.ac.id/index.php/syahadah/article/view/188/157
Agung, I. M., & Husni, D. (2017). Pengukuran Konsep Amanah dalam Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal Psikologi, 43(3), 194. https://doi.org/10.22146/jpsi.11233
Al-Jauziyah, I. Q. (2012). Miftah Daris Sa’adah: Kunci Kebahagiaan di Dunia dan Akhirat (I. Firdaus (ed.)). Pustaka Imam Syafi’i.
Al-Maraghi, A. M. (1989). Terjemah Tafsir Al-Maraghi (A. B. Bahrun & A. H. Noer (eds.); 29th ed.). CV. Toha Putra.
Al-Qarni, A. (2007). Tafsir Muyassar (4th ed.). Qisti Press.
Al-Sheikh, A. bin M. bin A. bin I. (2005). Tafsir Ibnu Katsir [1-8] (A. Ghoffar (ed.)). Pustaka Imam Syafi’i.
Ar-Rifa’i, M. N. (2000). Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir Jilid 4. Gema Insani Press.
Asy-Syaukani, M. ibn A. ibn M. (n.d.). Tafsir Fathul Qadir [1-12] (S. Ibrahim (ed.)). Pustaka Azzam.
Az-Zuhaili, W. (2013). Tafsir Al-Munir [1-15] (A. H. Al-Kattani (ed.); 1st ed.). Gema Insani Press.
Buhori. (2014). Nilai-nilai Pendidikan Amanah dalam Al-Quran. Jurnal Madania, 4.
Hamka, H. A. M. A. K. A. (1982). Tafsir Al-Azhar [1-10]. Pustaka Nasional PTE LTD.
Hermawan, I. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Hidayatul Quran. https://books.google.co.id/books?id=Vja4DwAAQBAJ
Nata, A. (2001). Perspektif Islam Tentang Pola Hubungan Guru-Murid (1st ed.). Raja Grafindo Persada.
Pusat Bahasa Kemdikbud. (2011). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. http://www.kamusbesar.com/38643/surealisme
Saifullah. (2017). Konsep Pembentukan Karakter Siddiq dan Amanah pada Anak melalui Pembiasaan Puasa Sunat. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(1), 77–102. https://doi.org/10.22373/jm.v7i1.1910
Sari, E. P., & Sofia, N. (2018). Konstruksi Alat Ukur Amanah dalam Perspektif al-Qur ’an-Hadis. Jurnal Psikologi Islam, 5(1), 13–26. http://jpi.api-himpsi.org/index.php/jpi/article/view/55
Shihab, M. Q. (2007). Ensiklopedi Al-Qur’an, Kajian Kosakata. Lentera Hati.
Sifa, A. N. A. (2020). Hak dan Kewajiban Guru dan Siswa dalam QS Luqman Ayat 13-19. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(01), 79–90. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v12i01.328
Wardi, M. (2013). Problematika Pendidikan Islam dan Solusi Alternatifnya (Perspektif Ontologis, Epistemologis dan Aksiologis). Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.19105/jpi.v8i1.383
Warson, M. A. (1997). Kamus Al-Munawir Arab-Indonesia Terlengkap. Pustaka Progresif.
Copyright (c) 2020 Iwan Hermawan, Nurwadjah Ahmad, Andewi Suhartini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant publisher right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama.