Suprasegmental Phoneme Learning in Deaf Students in TK B Class (Descriptive study at SLB B Pangudi Luhur DKI Jakarta)

  • Elsyifa Irma Suryani Universitas Negeri Yogyakarta
  • Suparno Suparno Universitas Negeri Yogyakarta
Keywords: Deaf Student, Language Learning, Phoneme Suprasegmental

Abstract

This study seeks information about Suprasegmental Phoneme Learning in Deaf Students in TK B at SLB B Pangudi Luhur. This research employs a qualitative case study method involving data collection through interviews and documentation studies. Data analysis is conducted using the Miles and Huberman approach. Data validity is ensured through triangulation from various sources and maintained throughout the research process. The results of this study show that suprasegmental phoneme learning applies two forms of learning activities with different processes and applications in each form of activity, namely found in speech development learning (whose material is obtained from conversations/visualizations that are clarified with curved phrases to familiarize how students can read rhythmically with the Maternal Reflective Method (MRM) in class) and PKPBI. The learning of suprasegmental phonemes set in the TK B class of SLB B Pangudi Luhur is called an ‘accent’ (a sentence spoken with a certain tone/pressure. Some factors influence the learning of suprasegmental phonemes, namely supporting factors, including student focus, student dB, facial direction, oral motor, student motivation, and support from parents. On the other hand, the factors inhibiting the process include students who are sick, a limited amount of time, teachers who have not mastered the material, and a lack of support from the parents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afiati, D. H. (2017). PELAKSANAAN BINA WICARA PADA ANAK TUNARUNGU DI SLB NEGERI 2 BANTUL THE IMPLEMENTATION OF BINA WICARA TO DEAF STUDENTS IN SLB NEGERI 2 BANTUL. WIDIA ORTODIDAKTIKA, 6(5), 449–462.
Ananda, R. (2019). Perencanaan pembelajaran. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Aripiani, D. T., Susetyo, B., & Tarsidi, I. (2020). Penyusunan Instrumen Tes untuk Mengukur Bahasa Reseptif dan Ekspresif Anak Tunarungu (Hearing Impairment). Jassi Anakku, 20(2), 105–110.
Bawamenewi, A. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Usia Tiga Tahun Pada Tataran Fonologi: Analisis Psikolinguistik. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 3(1), 145–154.
Bunawan, L., & Yuwati, C. S. (2000). Penguasaan bahasa anak tunarungu. Jakarta: Yayasan Santi Rama.
Gani, S. (2019). Kajian teoritis struktur internal bahasa (fonologi, morfologi, sintaksis, dan semantik). A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 7(1), 1–20.
Handayani, S. (2018). FONEM SUPRASEGMENTAL SEBAGAI PELENGKAP UNTUK MEMAHAMI UJARAN DALAM BAHASA INGGRIS. SENADIMAS.
Haraha, R. A. (2018). Hakikat Bahasa. https://www.academia.edu/download/57375780/HAKIKAT_BAHASA.pdf
Herlina, P., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media Power point Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1800–1809.
HUMAERA, S. (2017). Teknik Penanganan Terapi Wicara Untuk Melatih Kemampuan Bahasa Bicara Anak Tunarungu (Studi Kasus Di SDIT Dauroh Curug-Tangerang). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI" SMH" BANTEN.
Kuntarto, E., & Kusmana, A. (2020). Pemerolehan Bahasa Anak Berkebutuhan Khusus (Tunarungu) Dalam Memahami Bahasa. Journal, 1(2), 89–97.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2005). Qualitative Data Analysis. (Translate). UI Press.
Nurtjahyo, R. N. (2015). Kemampuan Berbicara Pada Anak Tunarungu Di Sekolah Inklusif Galuh Handayani Surabaya: Kajian Psikolinguistik. UNIVERSITAS AIRLANGGA.
Pamungkas, N. A. (2020). Penggunaan Media Barrier Game Terhadap Kemampuan Memahami Kosa-Kata Pada Anak Tunarungu. Jurnal Pendidikan Khusus, 15(2).
Pande, Y. (2020). Pola Peningkatan Kualitas Pembelajaran Ppkn Siswa Kelas XII Pada Pokok Bahasan Hak dan Kewajiban Warga Negara melalui Pendekatan Model Pembelajaran Value Clarification Technique. JPG: Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 3(02), 140–146.
Parera, J. D. (2007). Morfologi Bahasa. Gramedia Pustaka Utama.
Putranto, B. (2015). Tips Menangani Siswa yang Membutuhkan Perhatian Khusus: Ragam Sifat dan Karakter Murid “Spesial” dan Cara Penanganannya. DIVA PRESS.
Rapisa, D. R. (2021). Sistem Komunikasi Anak Dengan Hambatan Pendengaran. Deepublish.
Rohman, M., & Amri, S. (2013). Strategi dan desain pengembangan sistem pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Saputri, C. L. (2019). Penguasaan Bunyi dan Kata oleh Anak Tunarungu di Sekolah Luar Biasa Kabupaten Sragen.
Septiyowati, N. D., Sangaji, H. A., & Sumarti, E. (2019). Pemerolehan Fonem Anak Usia 2 Sampai 6 Tahun. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 2(1).
Sirajuddin, S., & Sari, N. (2022). Pengembangan Media (LKS) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Kelas VIII Menggunakan Pendekatan Worked Examples. Jurnal Ilmiah Telaah, 7(2), 237–246.
Siregar, E., Nara, H., & Si, M. (2019). Teori belajar dan pembelajaran.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Suhartini, E., Murdianto, M., & Setyowati, N. (2021). OPTIMALISASI PELAYANAN BINA KOMUNIKASI MELALUI PROGRAM PERSEPSI BUNYI DAN IRAMA (BKPBI), UNTUK ANAK YANG BERKEBUTUHAN KUSUS TUNARUNGGU DI SDLB NEGERI JENANGAN PONOROGO. BASICA: Journal of Arts and Science in Primary Education, 1(1), 58–71.
Van Uden, A. (1968). A World of Language for Deaf Children: Basic Principles: a Maternal Reflective Method of Teaching an Oral Mother Tongue to Deaf Children: Psycholinguistics in the Service of the Deaf. Institute for the Deaf.
Warni, R., Pangaribuan, F., & Hutauruk, A. J. B. (2022). Pengembangan LKPD dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Berbasis Motif Kain Sarung Batak Toba pada Materi Transformasi. Jurnal Basicedu, 6(3), 4812–4824.
Yuliati, R., & Unsiah, F. (2018). Phonology. Universitas Brawijaya Press.
Zaim, M. (2014). Metode penelitian bahasa: Pendekatan struktural.
Published
2021-06-29
How to Cite
Suryani, E. I., & Suparno, S. (2021). Suprasegmental Phoneme Learning in Deaf Students in TK B Class (Descriptive study at SLB B Pangudi Luhur DKI Jakarta). QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 14(1), 225-240. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v14i1.4000
Abstract views: 133 , PDF downloads: 97