Locomotor-Based Learning to Improve Motor Skills of Elementary School Students

  • Ridwan Sudirman Universitas Setiabudhi Rangkasbitung
  • Ira Arini Universitas Setia Budhi Rangkasbitung
Keywords: Learning Model; Locomotor; Motor

Abstract

This research aims to improve the motor skills of elementary school students through locomotor-based learning at SDN 3 Cadasari, Pandeglang Regency. This research is a classroom action research model of Kemmis and Taggart, which consists of 2 cycles. The research subjects were 32 students, consisting of 18 women and 14 men. Data collection uses the checklist observation method. The data analysis technique uses qualitative descriptive techniques. Improving motor skills is said to be successful if the percentage of students' motor skills reaches 70% (criteria for being able to perform locomotor movements). The research results prove that the locomotor-based learning model can improve the gross motor skills of grade 2 elementary school students at SDN 3 Cadasari, Pandeglang Regency. This is proven by the increase in students' motor skills in cycle I for locomotor movements by 45%. In cycle II, locomotor movement increased by 85%. Based on the analysis above, cycle I and cycle II, it can be concluded that the locomotor learning model can improve the motor skills of grade 2 elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirzan, A. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Gerak Dasar Lokomotor Pada Siswa SD Kelas V. Journal Physical Education, Health and Recreation, 2(1), 85. https://doi.org/10.24114/pjkr.v2i1.7843
Anas, A. (2019). Peningkatan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan materi
lompat jauh melalui pendekatan bermain pada peserta didik kelas Vi Sd Negeri 05
Bengkalis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(1), 265-273.
Andini Dwi Intani (2012). Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Berbasis Permainan pada
Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Anak Tunagrahita” Tesis tidak diterbitkan. Pasca
Sarjana UNY Prodi Ilmu Keolahragaan
Andriadi, A., & Saputra, A. (2021). Pengembangan model pembelajaran gerak dasar melompat berbasis permainan untuk anak sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 17(1), 41–47.
Arini, I., & Fajarwati, A. (2020). Media Bahan Alam Untuk Mengembangkan Kemampuan Klasifikasi Pada Anak Usia Dini. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 15(2), 117–126. https://doi.org/10.21009/jiv.1502.3
Edward, H Wiliam. (2011). Motor Learning and Control From Theory to Practice. USA :
Wadsworth.
Emzir. (2012). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Rajawali Pres.
Fadlilah, A. N. (2020). Strategi Menghidupkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini Selama Pandemi COVID-19 melalui Publikasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 373. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.548
Fajarwati, A., & Arini, I. (2023). Model Pembelajaran Berbasis Lokomotor dalam Peningkatan Keterampilan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. In Journal of Education Research (Vol. 4, Issue 1).
Fantiro, F. A., Wahyu, I., Utami, P., Muzakki, A., & Widyatama, E. A. (2021). Modifikasi Model Pembelajaran TGT Dengan Permainan Modifikasi Ball Throwing Jump Games Pada Materi Gerak Lokomotor Kelas 3 SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 9(2), 208–216.
Fitrianti, D., & Reza, M. (2016). MENGEMBANGKAN KEGIATAN GERAK DAN LAGU UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK KASAR PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Jurnal Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya, 1, 165–175.
Hidayat, A. (2017). Peningkatan Aktivitas Gerak Lokomotor, Nonlokomotor dan Manipulatif
Menggunakan Model Permainan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan
Olahraga, 9(2), 21
Hamzah, H., Mu’arifin, M., Heynoek, F., Kurniawan, R., & Kurniawan, A. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Discovery Learning Materi Gerak Lokomotor Kelas Rendah Sekolah Dasar. Sport Science and Health, 2(8), 384–394. https://doi.org/10.17977/um062v2i82020p384-394
Jannah, A. R., & Lestariningrum, A. (2018). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Permainan Injak Ekor. Journal of Early Childhood Care and Education, 1(1), 1. https://doi.org/10.26555/jecce.v1i1.5
Mukherjee, S., Ting Jamie, L. C., & Fong, L. H. (2017). Fundamental Motor Skill Proficiency of 6- to 9-
Year-Old Singaporean Children. Perceptual and Motor Skills, 124(3), 584–600.
https://doi.org/10.1177/0031512517703005
Makbul, M. (2021). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran. Seminar Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Alaudin Makassar, April.
Rahmat, Z. (2014). Hubungan Daya Ledak Otot Tungkai Terhadap Kemampuan Lompat Jauh Gaya Berjalan Diudara Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 11 Banda Aceh. Jurnal Penjaskesrek, I(2), 23–31.
Rahyubi, Heri. (2014). Teori-teori Belajar dan Aplikasi Pembelajaran Motorik. Bandung: Nusa
Media.
Ria Lumintuarso. (2011). Pembinaan Multilateral dalam pendidikan jasmani dan olahraga prestasi.
Disrtasi doktor, tidak diterbitkan, Universitas Negeri Jakarta, Jakarta
Ria Lumintuarso. (2011). Pembinaan Multilateral dalam pendidikan jasmani dan olahraga prestasi.
Disrtasi doktor, tidak diterbitkan, Universitas Negeri Jakarta, Jakarta
Santrock, J.W (2007). Perkembangan anak. Edisi kesebelas Jilid 2. Terjemahan Mila Rachmawati
dan Anna Kuswanti. Jakarta:Erlangga.
Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). DASAR METODOLOGI PENELITIAN. Literasi Media Publishing.
Tanti Tri Aristianti, Esty Faatinisa, Y. N. A. (2022). MENINGKATKAN KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK USIA 4-5 TAHUN MELALUI PERMAINAN SIRKUIT LOKOMOTOR DI TKQ AL- MU’MIN ANTAPANI BANDUNG. Jurnal Anak Bangsa, 1(2), 121–240. https://doi.org/https://doi.org/10.46306/jas.v1i2 p-ISSN
Webiantoro, E., Wiradihardja, S., & Nuraini, S. (2020). Permainan., Model Pembelajaran Lokomotor Usia 6-7 Tahun Berbasis. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 19(1), 20–27.
Widodo. (2014). Strategi peningkatan aktivitas jasmani peserta didik sekolah dasar di Indonesia
strategies for increasing physical activity for elementary school students beyond the subject matter of physical, sports, and health. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 20, 281–294.
Published
2022-06-28
How to Cite
Sudirman, R., & Arini, I. (2022). Locomotor-Based Learning to Improve Motor Skills of Elementary School Students. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 14(1), 317-328. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v14i1.4164
Abstract views: 125 , PDF downloads: 100