The Effectiveness of Group Counseling Using Self-Counseling Techniques to Increase Students' Learning Motivation

  • Niswatul Baroroh Universitas Negeri Yogyakarta
  • Eva Imania Universitas Negeri Yogyakarta
Keywords: Group Counseling; Self Counseling; Motivation

Abstract

Lack of motivation to learn influences the decline in student academic achievement and exam results, as experienced by class XII students at MAN 1 Deli Serdang, North Sumatra. This research aims to determine the effectiveness of group counseling services using the Counseling Self technique in increasing students' learning motivation. This is a type of quasi-experimental research with an unequal control group research design. The sample was determined using a purposive sampling technique, with respondents totaling 68 students in class XII MAN I Deli Serdang, North Sumatra. The results show that after being given treatment, namely group counseling services using the Self Counseling technique, in the experimental group, there was a significant increase in students' learning motivation. This can be proven by research results and the increase in students' academic results. From the results of research using self-counseling techniques where the higher the social support to increase students' learning motivation, it is hoped that BK teachers can provide guidance and counseling services using the self-counseling method to create and increase good learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Z. Y. (2020). Pengaruh Konseling Kelompok dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa KMS di SMP N 5 Yogyakarta. Psisula: Prosiding Berkala Psikologi, 1(September), 220–231. https://doi.org/10.30659/psisula.v1i0.7708
Amelisa, M. (2018). Model Konseling Self-Disclosure …. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 15(1), 57–67.
Anisah, U. W., Navion, F. P., Sayyid, N., & Tulungagung, A. R. (2022). EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK TEKNIK SELF MANAGEMENT UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR (Pada Anak Binaan SMP di LPKA Kelas I Blitar). Guidance: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 19(12), 46–55.
Aritonatonang, keke t. (2018). Minat dan Motivasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 3(10), 11–21.
Cox, W. M. & K. E. (2011). Handbook of Motivational Counseling. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-816720-5.00015-3
Dewantoro, A., Leguwo, E., & Chadidjah. (2016). CONSILIUM Keefektifan Teknik Self Instruction untuk Mereduksi. 4(June), 1–6.
Education, J. (2018). MENINGKATKAN KEDISIPLINAN BELAJAR SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 LAHUSA. 4(1), 25–31.
Eko Putro, H., & Pranoto, H. (2018). PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR MELALUI LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SELF REGULATED LEARNING. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 3.
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Fahmi, N. N., & Slamet. (2016). Layanan Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa. Jurnal Hisbah, 13(1), 69–84.
Failasufah, F. (2016). EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK REALITA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA (Studi Eksperimen pada Siswa MAN Yogyakarta III). Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 13(1), 18–40. https://doi.org/10.14421/hisbah.2016.131-02
Ginanjar, H., Nugraha, D., Noviar, N., & Rahmawati, R. (2023). Universitas Linggabuana PGRI Sukabumi Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh motivasi belajar dan lingkungan keluarga terhadap hasil belajar mahasiswa STKIP PGRI SUKABUMI . Dalam penelitian ini metode yang digunakan adalah metode kua. 4(1), 22–27.
Indriasari, E. (2016a). Meningkatkan Rasa Empati Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Pada Siswa Kelas Xi Ips 3 Sma 2 Kudus Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 190–195. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.718
Indriasari, E. (2016b). Meningkatkan Rasa Empati Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Pada Siswa Kelas Xi Ips 3 Sma 2 Kudus Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 190–195. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.718
Khoirot, U. (2021a). Efektifitas Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Smk Yang Mengalami Ketidaksesuaian Pilihan Jurusan. ROSYADA: Islamic Guidance and Counseling, 2(1), 19–28. https://doi.org/10.21154/rosyada.v2i1.3043
Khoirot, U. (2021b). Efektifitas Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Smk Yang Mengalami Ketidaksesuaian Pilihan Jurusan. ROSYADA: Islamic Guidance and Counseling, 2(1), 19–28. https://doi.org/10.21154/rosyada.v2i1.3043
Masni, H. (2015). Strategi meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Dikdaya, 5(1), 34–45.
Muzdalifah, M., Anwar, K., & Nurmiati, N. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar Dengan Layanan Konseling Kelompok Teknik Self-Concept Terhadap Siswa Peringkat Akhir Kelas Viii Di Smp Negeri 1 Banjarmasin. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 7(1), 18. https://doi.org/10.31602/jbkr.v7i1.2206
Rustam, A., Mansyur, A. I., Hanim, W., & Marjo, H. K. (2019). SULOH Volume 4 Nomor 2 Desember 2019 Halaman: 7-14 http://jurnal.unsyiah.ac.id/suloh LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK MENGGUNAKAN TEKNIK KONSELING SELF MANAGEMENT UNTUK MEREDUKSI PERILAKU PROKRASTINASI AKADEMIK (Sebuah Rancangan Awal Penelitian Pre-Eksperimen).
Safitri, D. (2023). Upaya Guru BK Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa yang Kecanduan Game Online. 4(01), 52–58.
Safriliani, E., Zarkasih, E., Maulana, Y., & Artikel, S. (2020). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Cognitive Behavior Theraphy (Cbt) Untuk Meningkatkan Self Effycacy Pada Siswa Smk. In Guidance Jurnal Bimbingan dan Konseling (Vol. 17, Issue 13). https://uia.e-journal.id/guidance
Sahara, U., & Isro’i, N. F. (2020). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. IJoCE: Indonesian Journal of Counseling and Education, 1(2), 33–36.
Saputra, R. (2020). PERAN GURU BK DALAM MENGATASI KENAKALAN. 1(2), 24–28.
Suryanti, E., Parnawati, A., & Muhid, A. (2021). PENTINGNYA PENDEKATA TEKNIK SELF MANAGEMENT DALAM LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING DI SEKOLAH UNTUK MENINGKATKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DIMASA PANDEMI COVID 19. 4(2), 181–192.
Tambunan, S. (2018). Pengaruh Konseling Self Talk Terhadap Tingkat Kecemasan. Jurnal Madaniyah, 8(1), 41–52.
Published
2024-02-03
How to Cite
Baroroh, N., & Imania, E. (2024). The Effectiveness of Group Counseling Using Self-Counseling Techniques to Increase Students’ Learning Motivation. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 16(1), 21-30. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v16i1.4278
Abstract views: 255 , PDF downloads: 180