Sustainable Economics Education Curriculum as An Effort to Increase Fiscal Incentives for Sustainable Investment

  • Achmad Maqsudi Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
Keywords: Sustainable Economic Education (PEB), Fiscal Incentives, Sustainable Investment, Education Curriculum

Abstract

Sustainable economic education (PEB) is an important aspect of creating understanding and awareness of the challenges and opportunities faced by society in the context of sustainability. This article explores the relationship between the PEB curriculum and efforts to increase fiscal incentives for sustainable investment. This research aims to identify and analyze the impact of the PEB curriculum on public understanding and support for fiscal incentives for sustainable investment. This research used a qualitative approach. The source of data in this study was obtained from interviews and official documents. The interview will be recorded to document the information more accurately. Document analysis was carried out by identifying the main findings related to the PEB curriculum and fiscal incentives. Qualitative data from interviews will be analyzed using a thematic approach. Data from document analysis will be compiled and analyzed to support interview findings. The results of the analysis show that exposure to PEB material that incorporates sustainable investment concepts can increase the level of public awareness of the importance of sustainability aspects in the economic context. This has the potential to increase public support for fiscal incentive policies aimed at encouraging sustainable investment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aviyanti, R. D. (2022). Peran Jurusan Green Economy Dapat Mewujudkan Pembangunan Lingkungan Berkelanjutan: Green Economy. Owner: Riset Dan Jurnal Akuntansi, 6(2), 1336–1341.
Azzahra, R. S., Pane, D. P. R., & Firmansyah, S. (2024). Magang Ekonomi Berkelanjutan Berbasis Green Activity (Menjaga): Pembaruan Kebijakan Magang Dan Studi Independen Bersertifikat (MSIB) Untuk Akselerasi Ekonomi Berkelanjutan Di Indonesia. Anthology: Inside Intellectual Property Rights, 1(1).
Beik, I. S. (2018). Model Kurikulum Pendidikan Ekonomi Islam di Perguruan Tinggi Umum dan Asia Tenggara. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 3(1), 15–24.
Dadang, S. (2015). RPJMN 2015-2019 Bidang Pendidikan.
Edison, E., & Andriansyah, M. (2023). Pertumbuhan Ekonomi dan Ketimpangan Sosial: Tinjauan Terhadap Kebijakan Pembangunan di Indonesia. Journal Development, 11(2), 134–146.
Fitria, R. D. (2022). Bahan Ajar Matakuliah Pendidikan LIngkungan Hidup dan Pembangunan Berkelanjutan.
Ghany, H. (2018). Penyelenggaraan Pendidikan Untuk Pembangunan Berkelanjutan Di Sekolah Dasar. Madaniyah, 8(2), 186–198.
Gunamantha, I. M. (2010). Pendidikan Untuk Pembangunan Berkelanjutan: Mengapa, Apa Dan Bagaimana. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 43(3).
Kekalih, M. G. W. (n.d.). Antologi Pemikiran: Memacu Pemulihan Ekonomi Nasional Menuju Pertumbuhan Berkelanjutan.
Lianto, I. B., & MBAT, M. (2021). ESENSI PERENCANAAN INDUSTRI BERKELANJUTAN: Perencanaan Industri Berkelanjutan. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Listiawati, N. (2013). Pelaksanaan Pendidikan untuk Pembangunan Berkelanjutan oleh Beberapa Lembaga. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 19(3), 430–450.
Liu, P., Teng, M., & Han, C. (2020). How does environmental knowledge translate into pro-environmental behaviors?: The mediating role of environmental attitudes and behavioral intentions. Science of the Total Environment, 728, 138126.
Masyhura, S. (2024). MODEL PEMBIAYAAN PENDIDIKAN DI SEKOLAH: MENUJU KEBERLANJUTAN DAN INKLUSIVITAS PENDIDIKAN. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 236–247.
Muaddab, H. (2013). Membangun Green Behaviour dan Good Citizenship melalui Pendidikan Ekonomi. Mahasiswa Program Magister Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Malang.
Mukhlis, I. (2021). Pengentasan kemiskinan dan ketahanan pangan dalam pembangunan berkelanjutan.
MURNIATI, M. P. (2022). Antologi Pemikiran: Memacu Pemulihan Ekonomi Nasional Menuju Pertumbuhan Berkelanjutan.
Nugroho, I. I. (n.d.). Menuju pertumbuhan ekonomi berkelanjutan.
Riyadi, I. P. (2021). PEMBANGUNAN BERKELANJUTAN MELALUI DIVERSIFIKASI KURIKULUM DALAM PENDIDIKAN KARAKTER.
Rustya, D. (2023a). Pengembangan Kewirausahaan Berkelanjutan dalam Pendidikan: Pendekatan Berdasarkan Prinsip-prinsip Ekonomi Islam. Journal Islamic Banking, 3(2), 61–75.
Rustya, D. (2023b). Pengembangan Kewirausahaan Berkelanjutan dalam Pendidikan: Pendekatan Berdasarkan Prinsip-prinsip Ekonomi Islam. Journal Islamic Banking, 3(2), 61–75.
Salim, E. (2010). Paradigma Pembangunan Berkelanjutan. Dalam Iwan Jaya Azis, Lydia M. Napitupulu, Arianto Patunru, Dan Budi Reksosudarmo, Pembangunan Berkelanjutan, Peran Dan Kontribusi Emil Salim, Kepustakaan Populer Gramedia, Jakarta, 21–30.
Saputro, R., & Meivira, F. (2020). Pengaruh tingkat pendidikan pemilik, praktik akuntansi dan persepsi atas insentif pajak terhadap kepatuhan pajak UMKM. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 8(4).
Sujono, G., Nurastuti, N., Handayani, E. S., & Priambodo, M. P. (2013). Pengembangan Pendidikan Ekonomi Berkelanjutan untuk Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(1).
Vioreza, N., Hilyati, W., & Lasminingsih, M. (2023). Education for Sustainable Development: Bagaimana Urgensi dan Peluang Penerapannya pada Kurikulum Merdeka? PUSAKA: Journal of Educational Review, 1(1), 34–48.
Widayati, T., GS, A. D., Nugroho, N., Rahayu, S., Boari, Y., Syamil, A., Anantadjaya, S. P. D., & Suryahani, I. (2023). PEREKONOMIAN INDONESIA: Perkembangan & Transformasi Perekonomian Indonesia Abad 21 Terkini. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Zamroni, M. I., & WF, L. R. (2012). Pengembangan Madrasah Berparadigma Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Kawistara, 2(1).
Published
2022-06-28
How to Cite
Maqsudi, A. (2022). Sustainable Economics Education Curriculum as An Effort to Increase Fiscal Incentives for Sustainable Investment. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 14(1), 649-662. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v14i1.4637
Abstract views: 90 , PDF downloads: 44