The Effectiveness of Holographic Learning Media on The Learning Outcomes of Class V IPAS Material of The Earth’s Layers

  • Yusuf Nur Abidin Universitas Negeri Semarang
  • Sigit Yulianto Universitas Negeri Semarang
Keywords: Learning outcomes; Learning Media; Hologram; IPAS

Abstract

The use of inappropriate learning media often causes the problem of unsatisfactory learning outcomes in students. Therefore, researchers are interested in examining the utilization of hologram learning media to increase students' interest in learning and directly lift the quality of their learning outcomes. This study aims to evaluate the effectiveness of using hologram learning media in improving the achievement of learning outcomes in Natural and Social Sciences (NSP) subjects for fifth-grade students at Wonosari 01 Elementary School in Semarang City. Using a quasi-experimental Pretest-Posttest Control Group design, 51 students were sampled and divided into experimental class VA (25 students) and control class VB (26 students). The results showed a significant effect of hologram learning media on student learning outcomes. Hypothesis analysis using a t-test showed that the t(calculated) value of 41.37 exceeded the t(table) value of 2.009 at the significance level of ????= 0.05. This shows that the use of hologram learning media statistically significantly affects the learning outcomes of fifth-grade students at Wonosari 01 Elementary School in Semarang City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adaweyah, Z., Munzil, M., & Mulyati, Y. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis 3d hologram pada materi pembelahan sel pada manusia untuk kelas ix SMP. Proceedings of Life and Applied Sciences, 1.
antasari, A. R. S. (Universitas I. N., Keguruan, F. T. D., & Ibtidaiyah), J. P. G. M. (2021). Pengaruh Media Holographic Pyramid Pada Hasil Belajar Siswa Pembelajaran Tematik Kelas Vi Di Mi Sullamut Taufiq.
Arifudin, A., Kuswandi, D., & Soepriyanto, Y. (2019). Pengembangan Media Obyek 3 Dimensi Digital Sel Hewan dan Tumbuhan Memanfaatkan Piramida hologram Untuk MTS. Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 9–15.
Arsyad, M. N., & Fatmawati, F. (2018). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Mahasiswa IKIP Budi Utomo Malang. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 8(2), 188. https://doi.org/10.25273/ajsp.v8i2.2702
Aslam, Wahab, A. A., Purrohman, P. S., Zulherman, & Ampry, E. S. (2021). Internet User Behavior and Social Media in Learning. Proceedings of the 4th International Conference on Research of Educational Administration and Management (ICREAM 2020), 526(Icream 2020), 50–55. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210212.010
Della, A., Putri, H., Hunaifi, A. A., & Wiguna, F. A. (2022). Pengembangan Media 3D Hologram pada Pembelajaran PPKn Materi Hubungan antara Simbol dan Sila-Sila Pancasila untuk Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 849–856.
Deril Sukma, Y., & Dyah, L. (2020). Jurnal perseda. Jurnal Persada, 4(2), 60–67.
Ferdiansyah, Z. D., Kuswandi, D., & Soepriyanto, Y. (2022). Pengembangan Objek 3D Memanfaatkan Piramida Hologram Berbasis Smartphone Materi Sistem Gerak Manusia. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 72–80. https://doi.org/10.17977/um038v5i12022p072
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 1–17.
Hasyim, U. A. F. (2019). Penggunaan media hologram pada pembelajaran ips kelas iv di mi ma’arif patihan wetan. 0–62.
Hutapea, R. H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), 151–165. https://doi.org/10.34307/b.v2i2.94
Indonesia, R. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Dengan Rahmat Tuhan Yang Maha Esa Presiden Republik Indonesia. Jakarta.
Jayaputra, A., Tolle, H., & Wardhono, W. S. (2017). Penerapan Mixed Reality Sebagai Sarana Pembelajaran Indera Penglihatan Manusia Menggunakan Teknologi Hologram. 1(9), 715–722.
Loka Son, A. (2019). Instrumentasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis: Analisis Reliabilitas, Validitas, Tingkat Kesukaran Dan Daya Beda Butir Soal. Gema Wiralodra, 10(1), 41–52. https://doi.org/10.31943/gemawiralodra.v10i1.8
Lukman, A., Hairi, A. P., Rahmi, A., Fadli, A., Dongoran, S. B., & Nasution, A. A. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Holo-Math (Hologram Mathematics) Dalam Meningkatkan Kemampuan Visual Matematis Siswa Di SMP Negeri 8 Percut Sei Tuan. Jurnal Fibonaci: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2). https://doi.org/10.24114/jfi.v1i2.21902
Muasyaroh, H., Kusuma, R. S., & Andriani, M. W. (2022). Pengembangan Media Hologram Untuk Mengenalkan Sejarah Perjuangan Bangsa Indonesia Pada Siswa Kelas VI SD Muhammadiyah 1 Bangkalan. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2003–2011. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3558
Paramita, N. (2021). Pengembangan media pembelajaran IPA berbasis aplikasi android berbantuan hologram 3d pada materi sistem pernapasan manusia (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).
Rochmania, D. D., & Restian, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Belajar Video Animasi Terhadap Proses Berfikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3435–3444. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2578
Septiana, A. I., Anggraini, D., & Syawanodya, I. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Piramida Hologram Untuk Media Pembelajaran Bangun Ruang Di Sekolah Dasar. Jurnal Instek Infromatika Saint Dan Tekonologi, 5(2), 261–268.
Soepriyanto, Y., Sihkabuden, S., & Surahman, E. (2018). Pengembangan Obyek 3d Digital Pada Meja Piramida Hologram Untuk Pembelajaran Kelas. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(4), 333-339.
Sugiyono, P. (2019). Metodologi penelitian pendidikan (kualitatif, kuantitatif dan mixed method).
Tahun, E. X. V. I., Xii, D. M., Telp, S., & Iii-b, N. D. (2023). Universitas pgri adi buana surabaya 2023. 4(2), 874–880.
Wahyuni, D., Muntari, M., & Anwar, Y. A. S. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Logis Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri di Praya Selama Pembelajaran Daring. Chemistry Education Practice, 5(1), 10–16. https://doi.org/10.29303/cep.v5i1.2788
Wibowo, D. C., Ocberti, L., & Gandasari, A. (2021). Studi Kasus Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Matematika Di Sd Negeri 01 Nanga Merakai. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 60–64. https://doi.org/10.54367/aquinas.v4i1.974
Wicaksana, A., & Rachman, T. (2018). Penyajian Data dan Analisis. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(1), 10–27. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Published
2022-06-29
How to Cite
Abidin, Y., & Yulianto, S. (2022). The Effectiveness of Holographic Learning Media on The Learning Outcomes of Class V IPAS Material of The Earth’s Layers. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 14(1), 787-806. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v14i1.4880
Abstract views: 26 , PDF downloads: 23