The Values of Social Education Through Inter-Religious Dialogue in the Javanese Villages of Tomohon and Tumatangtang
Abstract
This research aims to analyze the values of social education in the context of multiculturalism through interreligious dialogue in the Tomohon and Tumatangtang villages in Java. This type of research is qualitative with a case study approach. Data collection by interviews and observations. Data analysis uses triangulation. The research results are the values of social education in the context of multiculturalism through interreligious dialogue in the villages of Tomohon and Tumatangtang Java, illustrating the importance of tolerance, mutual understanding, and interreligious cooperation in building a harmonious and inclusive society. Through this dialogue, people learn to respect religious and cultural diversity and develop a strong sense of brotherhood among themselves. Awareness of universal values such as justice, compassion, and peace is the basis for strengthening relations between religious communities, creating an environment that allows mutual growth and progress within a framework of rich diversity.
Downloads
References
Adhani, Y. (2014). Konsep Pendidikan Multikultural Sebagai Sarana Alternatif Pencegahan Konflik. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 1(1), 111–121.
Amin, M. (2018). Pendidikan Multikultural. Pilar, 9(1).
Arifudin, I. (2007). Urgensi Implementasi Pendidikan Multikultural Di Sekolah. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 12(2), 220–233.
Azzahra, G. F., Asbari, M., & Ariani, A. S. (2023). Pendidikan Multikultural: Menuju Kesatuan Melalui Keanekaragaman. Journal Of Information Systems And Management (Jisma), 2(6), 1–7.
Hudianto, S., Stevanus, K., & Anjaya, C. E. (2023). Transformasi Pendidikan Futuristik Melalui Konstruksi Masyarakat Pancasila Sebagai Implementasi Pendidikan Multikultural: Sebuah Perspektif Kristiani. Jurnal Teologi Berita Hidup, 5(2), 329–346.
Ibrahim, R. (2008). Pendidikan Multikultural: Upaya Meminimalisir Konflik Dalam Era Pluralitas Agama. El-Tarbawi, 1(1), 115–127.
Irwan, I., Kamarudin, K., & Mansur, M. (2022). Membangun Kebhinekaan Antar Remaja Dalam Perspektif Pendidikan Multikulturalisme. Jurnal Basicedu, 6(2), 2301–2311.
Ismunadi, A., & Khusni, M. F. (2021). Rekonstruksi Pendidikan Islam Multikultural Indonesia Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 32(2), 353–366.
Kamal, M. (2013). Pendidikan Multikultural Bagi Masyarakat Indonesia Yang Majemuk. Al-Ta Lim Journal, 20(3), 451–458.
Keriapy, F. (2020). Pendidikan Kristiani Transformatif Berbasis Multikultural Dalam Konteks Indonesia. Jregula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 5(2), 82–93.
Mania, S. (2010). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(1), 78–91.
Maulani, A. (2012). Tranformasi Learning Dalam Pendidikan Multikultural Keberagaman. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1).
Muqoyyidin, A. W., & Widiyaningsih, P. M. (2021). Rekonstruksi Pendidikan Islam Bervisi Inklusif-Multikultural Sebagai Paradigma Transformasi Epistemologis Pendidikan Nasional. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 18–32.
Nanggala, A. (2020). Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197–210.
Nasri, U. (2024). Rethinking Religious Moderation: Revitalisasi Konsep Manusia Perspektif Filsafat Pendidikan Islam Dalam Konteks Multikultural. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 213–220.
Nasri, U., & Tabibuddin, M. (2023). Paradigma Moderasi Beragama: Revitalisasi Fungsi Pendidikan Islam Dalam Konteks Multikultural Perspektif Pemikiran Imam Al-Ghazali. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 1959–1966.
Novayani, I. (2017). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Berbasis Multikultural. Tadrib, 3(2), 235–250.
Rosyada, D. (2014). Pendidikan Multikultural Di Indonesia Sebuah Pandangan Konsepsional. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 1(1), 1–12.
Sangadji, K. (2016). Pendidikan Multikultural Dalam Pengembangan Kurikulum Perguruan Tinggi (Sebuah Kajian Kurikulum). Biosel (Biology Science And Education): Jurnal Penelitian Science Dan Pendidikan, 5(1), 38–45.
Sriwijayanti, I. (2023). Pendidikan Kristiani Multikultural Dalam Kurikulum Katekisasi Di Resort Gke Kasongan. Peada’: Jurnal Pendidikan Kristen, 4(1), 1–15.
Sudrajat, S. (2014). Revitalisasi Pendidikan Multikultural Dalam Pembelajaran. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1).
Sukmawati, W. S., Bahari, B., Degawan, R. H., Zakaria, N., & Marzuki, M. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Melalui Pendidikan Pancasila Di Era Multikulturalisme. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 2(2), 250–258.
Supardi, S. (2006). Pendidikan Sejarah Lokal Dalam Konteks Multikulturalisme. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1.
Supriatin, A., & Nasution, A. R. (2017). Implementasi Pendidikan Multikultural Dalam Praktik Pendidikan Di Indonesia. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 1–13.
Susanti, R. D. (2015). Menguak Multikulturalisme Di Pesantren: Telaah Atas Pengembangan Kurikulum. Addin, 7(1).
Sutalhis, M. S. M., & Novaria, E. V. A. (2023). Pembelajaran Multikultural: Memahami Diversitas Sosiokultural Dalam Konteks Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi (Jipp), 1(3), 112–120.
Unwanullah, A. (2012). Tranformasi Pendidikan Untuk Mengatasi Konflik Masyarakat Dalam Perspektif Multikultural. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1).
Copyright (c) 2024 Denny Adri Tarumingi, Ineke Tombeng, Mieke Nova Sendow, Aurelia Nafra Sheren Rintjap
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant publisher right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama.