The Influence of Transformational Leadership Style and Compensation on Teacher Performance through Organizational Commitment as an Intervening Variable
Abstract
This study aims to determine the influence of transformational leadership style and compensation on teacher performance with organizational commitment as an intervening variable in the Malik Ibrahim Gresik Islamic Foundation Educational Institution. The quantitative approach uses a saturated sampling method, where the entire population is sampled. Data was collected through a questionnaire given to teachers at the institution and then analyzed using path analysis techniques to test the relationship between variables. The results of the study show that transformational leadership style has a significant influence on teacher performance. The better the transformational leadership style implementation, the higher the teachers' performance. On the other hand, compensation does not significantly influence teacher performance, which means that the increase in compensation does not directly impact improving teacher performance. However, through organizational commitment as an intervening variable, it was found that organizational commitment plays an important role in mediating the influence of transformational leadership style on teacher performance. These results show that teacher performance can be improved through transformational leadership and increased organizational commitment. This research provides practical implications for the management of educational institutions, especially in developing transformational leadership styles and strengthening organizational commitment to improve teacher performance.
Downloads
References
Azizah, N., & Murgiyanto, R. N. (2019). Pengaruh kompensasi dan kepuasan kerja terhadap kinerja guru dengan komitmen organisasi sebagai variabel intervening. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 42–53.
Brata, J. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Kompensasi Terhadap Komitmen Organisasi Pegawai Sekolah Bina Bhakti Kubu. Jurnal Ekonomi Integra, 10(2), 146. https://doi.org/10.51195/iga.v10i2.143
Briliarto, K., Probosari, N., Rahmawati, I., & Manajemen, P. S. (2020). Kinerja Guru Dengan Komitmen Organisasional. Jurnal Manajemen, 17(2), 1–7.
Ghozali. (2019). Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru (Pertama). CV. Alfabeta.
Ghozali. (2011). Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru (Pertama). CV. Alfabeta.
Ghozali dan Latan. (2015). Pengaruh Motivasi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dan Pegawai Di Smk Muhammadiyah 3 Makassar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 24–36. https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i1.5064.
Ghozali. (2016). Pengaruh Kompensasi terhadap Kinerja Guru. Utilitas, 1(1), 24–34.
Jumratunnisa. (2018). Pengaruh Budaya Sekolah, Kompensasi dan Motivasi Internal Terhadap Kinerja Guru Honorer Pada Sekolah Menengah Atas (SMA) di Kecamatan Madapangga Kabupaten Bima. Jurnal Mirai Management, 1(September), 25–41.
Handayani, T. (2015). Pengaruh Kompensasi terhadap Kinerja Guru. Utilitas, 1(1), 24–34.
Handoko, D. S., & Rambe, M. F. (2018). Pengaruh Pengembangan Karir dan Kompensasi terhadap Komitmen Organisasi Melalui Kepuasan Kerja. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 1(1), 31–45. https://doi.org/10.30596/maneggio.v1i1.2238
Kuncoro, M. (2019). Metode Kuantitatif (Keempat). UPP Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN. UPP Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN.
Latan, G. (2018). Pengaruh Motivasi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Dan Pegawai Di Smk Muhammadiyah 3 Makassar. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 24–36. https://doi.org/10.24252/idaarah.v2i1.5064.
Madjid, A. (2016). Pengembangan Kinerja Guru Melalui : Kompetensi (K. Motivasi Kerja. Penerbit Samudra Biru (ed.)). Penerbit Samudra Biru (Anggota IKAPI).
Monica, D. S., & Prasetyo, A. (2019). Pengaruh Kepuasan Kerja dan Kompensasi terhadap Intention to Stay dengan Komitmen Organisasi sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 9(2), 101–110. https://doi.org/10.37641/jimkes.v9i2.553
Mubarak, A., & Darmanto, S. (2020). Pengaruh gaya kepemimpinan transformasional dan budaya organisasi terhadap kinerja pegawai dengan komitmen organisasi sebagai variabel intervening (Studi pada PNS di Kecamatan Watukumpul Kabupaten Pemalang. Maksimum, 5(1), 1. https://doi.org/10.26714/mki.5.1.2015.1-16
Muhamad Taufik B.K. (2017). Kepemimpinan transformasional memoderasi pengaruh komitmen organisasional dan motivasi terhadap kinerja guru ( Studi Pada Guru SMK Negeri Se Sub Rayon 01 Kota Semarang ) Salim Program Pascasarjana Universitas Stikubank Y . Suhari Fakultas Ekonomi Universita.
Marcoulides et al. (2009). Pembiayaan Pendidikan Sebagai Komponen Peningkatan Mutu Produk. Tadris : Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 8(2), 27–50. https://doi.org/10.51675/jt.v8i2.5
Nur Azizah, Murgiyanto, Riyadi Nugroho (2019). Pengaruh kompensasi dan kepuasan kerja terhadap kinerja guru dengan komitmen organisasi sebagai variabel intervening. 5(1), 42–53.
Open, S. M., & Yudana, I. M. (2020). Kontribusi Kepemimpinan Transformasional, Budaya Organisasi, Disiplin Kerja, Dan Motivasi Kerja, Terhadap Komitmen Organisasional Guru Sd. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 11(1), 34–43. https://doi.org/10.23887/japi.v11i1.3167
Pitri, A. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional, Motivasi Kerja Terhadap Komitmen Organisasional Dan Kinerja Guru Pada SMK Abdurrahman Wahid Lamongan. Equilibrium: Jurnal Ekonomi – Manajemen - Akuntansi, 15(2), 240. https://doi.org/10.30742/equilibrium.v15i2.683
Purwanto, A., Sopa, A., Pramuhendra, R., Kusumaningsih, S. W., & Pramono, R. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transactional, Transformational, Authentic Dan Authoritarian Terhadap Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah Di Kudus. AL-TANZIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 70–80. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v4i1.938
Putra Rustamaji, A. C., Purwana, D., & Yohana, C. (2017). Gaya Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Kinerja Guru SMK Swasta di Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB, 5(2), 148–161. https://doi.org/10.21009/jpeb.005.2.3
Ridwan, T., & Sopandi, K. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Kompetensi Guru dan Kompensasi Guru Terhadap Kinerja Guru Di SMP Pertiwi. Jurnal TEDC, 12(3). https://doi.org/http://ejournal.poltektedc.ac.id/index.php/tedc/article/view/161%0Ahttps://ejournal.poltektedc.ac.id/index.php/tedc/article/download/161/116
Rifai, A. (2023). Jurnal Manajemen. Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan, 2(1), 1–11.
Sianturi, R. (2021). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru Berbasis Mbs. Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi, 12(1). https://doi.org/10.23969/kebijakan.v12i1.3472
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Cetakan ke). Alfabeta, cv.
Suherman, A. (2021). Pengaruh Kompetensi, Kompensasi, Disiplin Kerja terhadap Kinerja Guru pada Lazuardi Global Islamic School. Journal of Management and Business Review, 18(3), 614–629. https://doi.org/10.34149/jmbr.v18i3.228
Sianturi, R. (2021). Manajemen Peningkatan Kinerja Guru Berbasis Mbs. Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi, 12(1). https://doi.org/10.23969/kebijakan.v12i1.3472
Sitompul, M. K. (2019). Sekolah terhadap komitmen organisasi guru pada Mey Krisselni Sitompul Universitas Karimun Mey Krisselni Sitompul. 7.
Soelistya, D., Desembrianita, E., & Tafrihi, W. (2021). Strong Poin Kinerja Karyawan (Cetakan ke). Nizamia Learning Center.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (Cetakan ke). Alfabeta, cv.
Sumiaty, R. Y. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan, Pelatihan dan Kompensasi Terhadap Kinerja Guru Sekolah Al Azhar Bumi Serpong Damai Tangerang Selatan. Jurnal Madani : Ilmu Pengetahuan, Teknologi. Dan Humaniora, 3(1), 42–55. https://doi.org/10.33753/madani.v3i1.99
Susanti, H. D., Arfamaini, R., Sylvia, M., Vianne, A., D, Y. H., D, H. L., Muslimah, M. muslima., Saletti-cuesta, L., Abraham, C., Sheeran, P., Adiyoso, W., Wilopo, W., Brossard, D., Wood, W., Cialdini, R., Groves, R. M., Chan, D. K. C., Zhang, C. Q., Josefsson, K. W., & Aryanta, I. R. (2017). Pengaruh kompensasi terhadap kinerja guru di smp islam terpadu izzuddin palembang. Jurnal Keperawatan. Universitas Muhammadya Malang, 4(1), 724–732. https://doi.org/10.1038/s41562-020-0887-9
Sutrisno, E. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia (Cetakan ke. Prenada Media Group.
Syafitri, R. A., BN, S. A. A., & Saragi, S. M. (2021). Analisis Keefektifan Penerapan Aplikasi AKSI (Asesmen Kompetensi Siswa Indonesia) di SD Negeri 130002 Kec. Sei Tualang Raso, Kota Tanjung Balai. Dirasatul Ibtidaiyah, 1(2), 185–197. https://doi.org/http://194.31.53.129/index.php/ibtidaiyah/article/view/4716
Ulfatin, N., & Triwiyanto, T. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan (Cetakan ke). PT Rajagrafindo Persada.
Wartini, W., & Imaniyati, N. (2018). Kompensasi Dan Komitmen Organisasional Untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 249. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9462
Wasito, E. (2020). Pengaruh Komitmen Organisasional terhadap Kinerja Guru Dimoderasi oleh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Lingkungan Kerja di SMK Kabupaten Pemalang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(1), 64–73. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i1.205
Wibowo. (2021). Manajemen Kinerja (Cetakan ke. PT Rajagrafindo Persada.
Zein, A. K. A., & Hadijah, H. S. (2018). Pengaruh Komitmen Organisasi Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Di Smk Pasundan 1 Cimahi. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 59. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11765
Copyright (c) 2024 Djoko Soelistya, Selamet Selamet
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant publisher right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama.