Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMP Unggulan ‘Aisyiyah Bantul

  • Saibah Saibah Universitas Ahmad Dahlan
  • Wantini Wantini

Abstract

The first and main institution is the family, who provides early knowledge, guidance, attention and affection that they feel is very influential in the process of psychological growth and even social development in children. Parenting by parents greatly influences the success of a child. The purpose of this study is to find out the factors that influence the low motivation of student learning and to find out how the parenting of students at home, so influence children’s learning motivation. This type of research is descriptive with a qualititave approach. Research subjects are students and home room teachers. Data collected in this study used interview and observation techniques. The data collected is analyzed using interactive analysis of miles and huberman which covering 3 data reduction, data display and conclusion drawing or verification. The results showed that the learning facilities of parents have an effect but are meaningless without good assistance from parents. In the educational environment the influence of peers, teachers and class atmosphere is also a supporting factor in increasing student motivation.

 

Keywords: Parenting; Motivation to Learn; Supporting Factor

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arie, P., & Rachmayanie, R. (2015). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dengan Menggunakan Teknik Peer Counseling (Konselor Sebaya) Di Sman 11 Banjarmasin. Jurnal Paradigma, 10, 70. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Arumsari, R. (2017). Perbedaan Motivasi Belajar Antara Siswa Yang Berasal Dari Jawa Dan Dari Papua Di Sman 1 Kediri. Simki-Pedagogia, 01(08), 1–13.
Baumrind, D. (1991). The Influence of Parenting Style on Adolescent Competence and Substance Use. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56–95.
Dinniar, ajeng. (2017). Strategi Guru Dalam Memotivasi Belajar Siswa Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri ( Iain ) Purwokerto.
Faizal, M. (2015). Membangun Indonesia Yang Kuat Dari Keluarga “Indonesian Strong From Home.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, I, 1115–1135.
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi I Belajar IPA di Sekolah Dasar (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya). Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 81–86.
Harianti, R. (2016). Pola Asuh Orangtua Dan Lingkungan Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Curricula, 2(2), 20–30. https://doi.org/10.22216/jcc.v2i2.983
Huberman, & miles. (1884). Data Management and Analysis Methods. dalam Denzin, KN dan YS Loncoln. Handbook Of Qualitative Research.
Irmalia, A. S. (2001). Motivasi Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Berpengaruh: Sebuah Kajian Pada Interaksi Pembelajaran Mahasiswa Irmalia Susi Anggraini *. Jurnal Mahasiswa, 1, 100–109.
Komaruddin, H., & Bashori, K. (2016). Psikologi Sosial. Erlangga.
Lestari, C. D. (2018). Hubungan Keterlibatan Ayah Dalam Pengasuhan Dengan Konsep Diri Remaja Perempuan.
Lumbantoruan, R. S., & Raharjo, S. T. (2019). Pola Asuh Orangtua Dan Konsep Diri Anak Didik Lpka Bandung. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 2(1), 137. https://doi.org/10.24198/focus.v2i1.23130
luyckx, M. (2016). Intergenerational Associations Linking Identity Styles and Processes in Adolescents and Their Parents (pp. 67–83).
Muhibbin, S. (2010). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2009). Implementasi KTSP Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Bumi Aksara.
Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran (Delia Press (ed.)).
Pucangan, K. dkk. (2017). Hubungan antara konsep diri dan pola asuh orang tua terhadap hasil belajar IPA siswa kela V SD di desa Selat. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 5(2), 1–10.
Rabiatul, A. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.
Rachmayanie, R. (2016). Dengan Menggunakan Teknik Peer Counseling Oleh : Universitas Lambung Mangkurat Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Jurusan Ilmu Pendidikan Program Studi Bimbingan Konseling.

Rati, N. W., Antari, Ma., & Budiarnawan, A. (2014). Hubungan Antara Konsep Diri Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd Di Desa Selat. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Ganesha, 2(2–3).
Santosa, A. W. U., & Marheni, A. (2013). Perbedaan Kemandirian Berdasarkan Tipe Pola Asuh Orang Tua pada Siswa SMP Negeri di Denpasar Ayu Winda Utami Santosa dan Adijanti Marheni. Jurnal Psikologi Udayana, 1(1), 54–62.
Sapat, A., Schwartz, L., Esnard, A. M., & Sewordor, E. (2017). Integrating Qualitative Data Analysis Software into Doctoral Public Administration Education. Journal of Public Affairs Education, 23(4), 959–978. https://doi.org/10.1080/15236803.2017.12002299
Shaleh, M. (2016). Pengaruh Motivasi, Faktor Keluarga, Lingkungan Kampus Dan Aktif Berorganisasi Terhadap Prestasi Akademik. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 4(2), 109. https://doi.org/10.21580/phen.2014.4.2.122
Sjukur, S. B. (2013). Pengaruh blended learning terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa di tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3), 368–378. https://doi.org/10.21831/jpv.v2i3.1043
Suarsiny, & Desi. (2013). Pola Asuh Orang Tua. Artikel%0A(online)(http;//desysuar.blogspot%0A.com,
Sudjana. (2011). Evaluasi Hasil Proses Belajar Mengaja. PT Remaja Rosdakarya.
SUkamdinata. (2007). Metodologi Penelitian Tindakan. PT Remaja Rosdakarya.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 73–82. https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.144
Upoyo, A., & Sumarwati, M. (2011). Analisis faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Mahasiswa Profesi Ners Jurusan Keperawatan Unsoed Purwokerto. Soedirman Journal of Nursing, 6(2), 81–87.
Wibowo, A. (2016). Hubungan Lingkungan Kampus, Pola Asuh Orang Tua dan Motivasi Berprstasi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. 16(September).
Published
2021-05-31
How to Cite
Saibah, S., & Wantini, W. (2021). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMP Unggulan ‘Aisyiyah Bantul. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(1), 47-56. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i1.610
Abstract views: 193 , PDF downloads: 150