Learning Applied Fine Arts Materials Used by High School Students
DOI:
https://doi.org/10.37680/qalamuna.v16i2.6256Keywords:
applied fine arts; learning; used materialsAbstract
This study aims to determine the stages of learning applied fine arts from used materials in grade XII-1 students of Kemala Bhayangkari 3 Porong High School. It is a qualitative descriptive research whose subjects are teachers and students of grade XII. Data collection techniques are carried out using observation, documentation, and interviews. The data analysis technique used is qualitative descriptive analysis. Based on the results of the research that has been carried out, it can be concluded that learning applied art from used towel materials goes through several stages, namely the learning planning stage, the learning implementation stage, and the learning assessment stage. Applied art can be used for human needs because it can be processed and made into crafts with use and beauty value. Applying art learning from used materials motivates students to develop creativity and learning skills. In the assessment, the weight of students' grades increased by 30% from the very low initial assessment in producing work, creativity, and innovation. The suggestions given include optimizing art infrastructure facilities in schools for hands-on practice. Learning should be focused on functional applied arts projects, and collaboration should be encouraged between students in groups.
Downloads
References
Abidin, Y. (2016). Revitalisasi Penilaian Pembelajaran: Dalam Konteks Pendidikan Multiliterasi Abad ke-21. PT Refika Aditama.
Andari, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Menggunakan Learning Management System (LMS). Allimna: Jurnal Pendidikan Profesi Guru. https://jurnalfaktarbiyah.iainkediri.ac.id/index.php/allimna/article/view/694
Anggraeni, Yogi, D. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Kurikulum 2013. In Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.
Annisa, K., Pramestika, Z., Puspita, N. D., Lathifah, K. N., Khoirudin, M. F., & Prasetyawati, N. D. (2023). Implementasi Pembuatan POTAS (Pot Kain Bekas) di Dusun Dukuh Kabupaten Sleman. Jurnal Pengabdian Masyarakat (JUDIMAS), 1(2), 116–121. https://doi.org/10.54832/judimas.v1i2.134
Astuti, N. F. (2019). Cara Membuat Kerajinan dari Bahan Bekas , Unik dan Kreatif. Merdeka.Com.
Dasmalinda, H. (2020). Penerapan penilaian autentik dalam Kurikulum 2013 pada pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal Civics, 17(1), 94–103.
Dwiwarna, S. M. A. (2021). Cara Menghitung KKM yang Benar dan Mudah Dilakukan.https://www.smadwiwarna.sch.id/cara-menghitung-kkm/.
Enggaresty, O. (2018). Pembelajaran Seni Rupa Terapan Dari Bahan Bekaspada Siswa Kelas Xi Sma Negeri 4 Wajo. Disertasi Doktor, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR. http://eprints.unm.ac.id/17140/1/ARTIKEL OCTA ENGGARESTY 1381040010.pdf
Enggaresty, O. (2020). Kreativitas dalam Seni Rupa Terapan Berbasis Lingkungan. Jurnal Kreatif, 9(3), 123–134. https://doi.org/10.8765/jkreatif.v9i3.123
Ermawati, S., & Hidayat, T. (2017). Penilaian Autentik Dan Relevansinya Dengan Kualitas Hasil Pembelajaran (Persepsi Dosen Dan Mahasiswa Ikip Pgri Bojonegoro). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1), 93–94.
Habibah, N. (2021a). 20 Contoh Kerajinan dari Barang Bekas. Super Kreatif!
Habibah, N. (2021b). Daur Ulang Sebagai Media Pembelajaran Seni Rupa di SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan, 18(2), 92–103. https://doi.org/10.4567/jip.v18i2.92
Hardika Legiani, W., Meidianty Dharmawan, P., & PPKn Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, P. (2019). MODEL PENILAIAN PORTOFOLIO (PORTOFOLIO BASED ASSESSMENT) DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas X Pariwisata SMK Multiguna Sumedang). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Untirta, 2(1), 363–368.
Hasanah, R. (2022). Seni Rupa Terapan untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Seni Kreatif, 8(2), 56–69. https://doi.org/10.8910/jpsk.v8i2.56
Indah. (2020). Peningkatan Kreativitas Seni Kriya 3 Dimensi Mata Pelajaran Seni Budaya dan Prakarya Melalui Media Barang Bekas Pada Siswa Kelas IV A MIN 1 Lamongan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–99.
Indah, S. (2018). Pemanfaatan Bahan Bekas dalam Pembelajaran Seni Rupa di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Seni, 15(1), 67–78. https://doi.org/10.5678/jps.v15i1.67
Kandir, A., Calisandemir, F., & Yaser, C. (2021). Eksplorasi Baru dengan Bahan Limbah dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Tinjauan Pendidikan AS-Tiongkok.
Karina Diva. (2019). Peran Seni Rupa dalam Membangun Identitas Budaya. In Https://Sci.Telkomuniversity.Ac.Id/Peran-Seni-Rupa-Dalam-Membangun-Identitas-Budaya/. https://sci.telkomuniversity.ac.id/seni-rupa-terapan-dalam-kehidupan-manusia/#:~:text=Seni rupa terapan adalah cabang,integral dari kehidupan masyarakat Indonesia
Kemendikbud. (2020). Kurikulum Merdeka Belajar: Transformasi Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemendikbud. (2021). Pembelajaran Dan Asesmen Kompetensi. Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan 2021, 34. https://drive.google.com/file/d/18f_G5j29r1gF3ujYKVZJ8aMJfsp9ACLM/view
Kristanto, M., Prasetiyawati, D., & Purwadi, D. H. (2013). Implementasi Pendidikan Kewirausahaan Sebagai Media Pembelajaran Melalui Pemanfaatan Limbah Kdp (Kertas, Daun, Dan Plastik)Paud Di Kota Semarang. Jurnal Penelitian PAUDIA, 2(1), 43–63.
Kusaeri, & Aziz Safa. (2013). Acuan & Teknik Penilaian Proses & Hasil Belajar Dalam Kurikulum 2013: Vol. 220 hal. Ar-Ruz Med. Yogyakarta.
Ma’soem, A. (2022). Penentuan KKM dan Nilai Dalam Kurikulum 2013 (p. 1). https://almasoem.sch.id/penentuan-kkm-dan-nilai-dalam-kurikulum-2013/#:~:text=Kriteria Ketuntasan Minimal yang selanjutnya,pendidik%2C dan tenaga kependidikan lainnya.
Marzuki, I. (2023). Urgensi Penilaian Portofolio Dalam Evaluasi Pembelajaran Di Era Society 5.0. Tadarus Tarbawy : Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 5(2), 171–179. https://doi.org/10.31000/jkip.v5i2.10073
Muheri Palwanto. (2020). Modul Pembelajaran SMA Seni Budaya (Vol. 4, Issue 1). KEMENTERIAN PENDIDIKAN DAN DIREKTORAT KEBUDAYAAN JENDERAL PENDIDIKAN MENENGAH DIREKTORAT PSMA.
Nahak, H. M. I. (2019). Effort To Preserve Indonesian Culture In The Era Of Globalization. Sosiologi Nusantara, 5(1), 65–76. https://doi.org/DOI ://doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76
Nisa, K., & Ain, S. Q. (2023). Pemanfaatan Barang Bekas Pada Pembelajaran Seni Rupa Untuk Menunjang Kreativitas Siswa Kelas IV A SDN 115 Pekanbaru. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 3021–3028. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/2441%0Ahttp://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/download/2441/1736
Nurgiyantoro, B. (2018). PENILAIAN OTENTIK Burhan Nurgiyantoro FBS Universitas Negeri Yogyakarta. Cakrawala Pendidikan, 27(3), 250–261.
Palwanto, M. (2023). Seni Rupa Terapan dan Fungsinya dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Seni Dan Budaya, 10(2), 45–56. https://doi.org/10.1234/jsb.v10i2.45
Paradeden, A., Hasnawati, & Setijawati. (2023). Pemanfaatan Media Barang Bekas dalam Proses Berkarya Seni Rupa Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(3), 833–839.
Prasetiya, U. A., Putri, A. S., Nadia, I. A., & Najah, S. (2024). IMPLEMENTASI BAHAN AJAR PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN SENI RUPA MATERI DAUR ULANG KELAS IV MIS NU AL-UTSMANI KAJEN. 9.
Sari, A. (2020). Seni Rupa Terapan Sebagai Pendekatan dalam Pendidikan Berbasis Lingkungan. Jurnal Lingkungan Dan Pendidikan, 11(1), 33–42. https://doi.org/10.4567/jlp.v11i1.33
Sari, F. I., Sunedar, D., & Anshori, D. (2022). Analisa Perbedaan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Vol. 5(1), 146–151. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/10843
Setyoko, A. (2012). Barang Bekas Sebagai Bahan Berkarya Seni Kriya Di Komunitas Tuk Salatiga: Proses Dan Nilai Estetis. Journal of Visual Arts, 1(1), 2–6. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/arty
Sitoresmi, R. A. (2021). Contoh Seni Rupa Terapan di Nusantara, Simak Pemahaman dan Jenisnya.https://www.liputan6.com/hot/read/5200614/contoh-seni-rupa-terapan-di-nusantara-simak-pengertian-dan-jenisnya?page=4.
Talitha, T. (2020). 8 Ide Kerajinan Tangan dari Bahan Bekas beserta Cara Membuatnya. Gramedia.Com. https://www.gramedia.com/best-seller/kerajinan-tangan-dari-bahan-bekas/
Talitha, T. (2021). 8 Ide Kerajinan Tangan dari Bahan Bekas beserta Cara Membuatnya. Gramedia.Com. https://www.gramedia.com/best-seller/kerajinan-tangan-dari-bahan-bekas/
Tanhati, S. (2020). 7 Ide Kerajinan Tangan dari Barang Bekas untuk Dikerjakan Bersama Anak. Popmama.Com.
UUD RI No. 20 Tahun 2003. (1999). Uu No.20 Tahun 2003 Tentang Sisdiknas. In Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 26 Tahun 1985 Tentang Jalan (Vol. 2003, Issue 1, pp. 1–5). https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjWxrKeif7eAhVYfysKHcHWAOwQFjAAegQICRAC&url=https%3A%2F%2Fwww.ojk.go.id%2Fid%2Fkanal%2Fpasar-modal%2Fregulasi%2Fundang-undang%2FDocuments%2FPages%2Fundang-undang-nomo
Wibowo, R. (2021). Implementasi Seni Rupa Terapan dalam Pembelajaran di SMA. Jurnal Kajian Seni, 14(3), 71–84. https://doi.org/10.8976/jks.v14i3.71
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant publisher right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama.