Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Anak

  • Momod Abdul Somad Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: Education, character education, Islam

Abstract

This research is motivated by our curiosity and public anxiety over the various characters of a child or individual in Indonesia. The hope of the community is big enough to make a child or individual able to get good character education, so that he becomes a human with character, has noble character and can live his life in accordance with Islamic law. Seeing this, it is necessary to conduct a study of this incident by taking samples from various examples in the community who are or have undergone the process of educating their children. Researchers conducted surveys and asked questions with people around and got various kinds of responses that were quite diverse. To achieve this goal, this research uses qualitative-descriptive research methods with literature study techniques. The results of this study obtained data and facts that character education from an early age is very important, by choosing the right methods according to Islamic teachings so that children become human beings who are educated in faith, science, charity, have broad insight, become good citizens and noble character that can benefit all mankind.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A’yun, Qurrota, dkk. 2015. Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Kasus pada Keluarga Muslim Pelaksana Homeschooling). Jurnal Indigenous. Vol. 12 (2): 34.
Ainissyifa, Hilda. 2014. Pendidikan Karakterdalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. Vol. 08 No. 01; 1-26.
Bafadhol, Ibrahim. 2017. Pendidikan Akhlak Dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Islam. V o l. 06 N o. 1.
Basire, Jumri Hi. Tahang, 2010. Urgensi Pendidikan Agama dalam Keluarga Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak. Jurnal Hanafa. Vol. 7 (2): 165-166.
Djaelani, H. Moh. Solikodin. 2013. Peran Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Widya. Vol.1 (2): 100.
Erzad, Azizah Maulina. 2017. Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak Sejak Dini di Lingkungan Keluarga. Vol. 5 (2).
Fauziddin, Mohammad. 2014. Pembelajaran PAUD Bermain, Cerita, dan Menyanyi secara Alami. Bandung: PT. remaja Rosdakarya.
Framanta, Galih Mairefa. Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling. Vol. 1 No. 2; 150-154.
Gade, Fithriani. 2012. Ibu Sebagai Madrasah Dalam Pendidikan Anak. Jurnal Ilmiah Didaktika. VOL. XIII NO. 1; 31-40.
Hardjasujana, A. S. 1999. Evaluasi Keterbacaan Novel Teks bahasa Sunda untuk Sekolah Dasar di Jawa Barat. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Jakarta.
Husin, H. Nixson. 2015. Hadits-Hadits Nabi Saw. Tentang Pembinaan akhlak. Hadis-Hadis Pembinaan Akhlak. Vol. 4 No. 1.
Jamila. 2016. Pendidikan Berbasis Islam yang Memandirikan dan Mendewasakan. Jurnal EduTech. Vol. 2 (2): 77-79.
Mardhatillah, T. dkk. 2020. Kalimat Perintah dalam Kumpulan Naskah Festival Drama Basa Sunda Ke XVIII Tahun 2017 (Kajian Struktur Jeung Pragmatik). Dangiang Sunda. Vol. 8 (2): 1-12.
Monetessori, Maria. 2018. Pengaruh Lingkungan dan Kebiasaan Orangtua TerhadapPerilaku dan Sikap Moral Anak. Journal of Civic Education. Volume 1 No. 2.
Muthmainnah, 2012. Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Pribadi Anak yang Androgynius melalui Kegiatan Bermain. Jurnal Pendidikan Anak. Vol. 1 (1): 108.
Novrinda, dkk. 2017. Peran Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau dari Latar Belakang Pendidikan. Jurnal Potensia. Vol. 2 (1): 42.
Parhan, Muhamad. 2018. “KONTEKSTUALISASI MATERI DALAM PEMBELAJARAN.” ADI WIDYA: Jurnal Pendidikan Dasar 3(1): 7–18. http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/AW.
Parhan, Muhamad. 2020. “AKTUALISASI PERAN IBU SEBAGAI MADRASAH PERTAMA DAN UTAMA BAGI ANAK DI ERA 4.0.” JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education) 4(2): 157–74.

Ruli, Efrianus. 2020. Tugas dan Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak. Jurnal Edukasi Nonformal.
Sari, Dewi Purnama. 2017. Pendidikan Karakter Berbasil Al-Qur’an. Islamic Counseling Journal. Vol. 1 (1): 7.
Setiardi, Dicky. 2017. Keluarga Sebagai Sumber Pendidikan karakterbagi Anak. Jurnal Tarbawi. Vol. 14 No. 2.
Setyosari, P. 2010. Metode Penelitian
Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kharisma Putra Utama.
Towoliu, Iske Diana, dkk. 2012. Pendidikan Karakter Berbasis Islam melalui Program Cinta Rosul pada Anak Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol. 5 (1): 523-524.
Yuliaharti. 2018. Pembentukan Karakter Islamidalam Hadis Dan Implikasinya Pada Jalur Pendidikan Non Formal. Jurnal Kependidikan Islam. Vol. 4 No. 2.
Zamron, Amin. 2017. Strategi Pendidikan Akhlak Pada Anak. Jurnal Strategi Pendidikan Anak. Volume 12 Nomor 2.
Published
2021-07-02
How to Cite
Somad, M. (2021). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Anak. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 171-186. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.882
Abstract views: 8658 , PDF downloads: 14008