Pelatihan Penulisan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) pada Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Sukun Kota Malang
DOI:
https://doi.org/10.37680/amalee.v1i2.302Keywords:
pelatihahan, Pendampingan, PTKAbstract
This article describes the results of community service by the engagement team of Islamic University of Malang which is conducted toward the teachers of an elementary school in Sukun District, Malang City. The program aims to improve the teachers’ ability in writing research in particular using the classroom action research (CAR) method of which conducting the report always became the difficulty for them. Therefore, in this occasion we identify the problems as follows: a) deciding the topic for the CAR, b) creating the title for the research, c) creating research questions, d) creating the stages of the research and also relevant instrumentation to collect the data, e) writing discussion for the results, then composing the suggestion and conclusion from the results. The method of implementing community service is done by carrying out training and practice of writing CAR. From the results of the training, found that it were quite good where elementary school teachers gained experience about writing CAR. The participants were very enthusiastic about the training, so in the end of this activity, it is expected that by conducting this CAR training, they will be able to conduct the research both independently and in groups.
Keywords: CAR, mentoring, training
Abstrak
Artikel ini menjelaskan hasil pengabdian masyarakat oleh tim pengabdi dari Universitas Islam Malang yang dilakukan terhadap guru-guru Sekolah Dasar di Kabupaten Sukun, Kota Malang. Pengabdian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan guru dalam menulis penelitian khususnya menggunakan metode penelitian tindakan kelas (PTK) yang mana melakukan laporan selalu menjadi kesulitan bagi mereka. Oleh karena itu, dalam kesempatan ini kami mengidentifikasi masalah sebagai berikut: a) memutuskan topik untuk CAR, b) membuat judul, c) membuat pertanyaan penelitian, d) menciptakan tahapan penelitian dan juga instrumentasi yang relevan untuk mengumpulkan data, e) menulis diskusi hasil, kemudian menyusun saran dan kesimpulan dari hasil. Metode pelaksanaan pengabdian masyarakat dilakukan dengan melakukan pelatihan dan praktik penulisan PTK. Dari hasil pelatihan, ditemukan bahwa guru Sekolah Dasar memperoleh pengalaman tentang menulis PTK. Para peserta sangat antusias dengan pelatihan ini, sehingga pada akhir kegiatan ini, diharapkan dengan melakukan pelatihan PTK ini, mereka akan dapat melakukan penelitian baik secara mandiri maupun dalam kelompok.
Kata Kunci: pelatihan, pendampingan, PTK
Downloads
References
Dasna Wayan I.2007. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) (Classroom Action Research); sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Malang: Pusat Penelitian Pendidikan, Lembaga Penelitian Universitas Negeri Malang.
Dasna, I.W., 2008, Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Materi Pendidikan dan Latihan Profesi Guru (PLPG) di PSG Rayon 15, Malang: Universitas Negeri Malang
Hammersley, M. (Ed.). 1986. Case Studies in Classroom Research. Philadelphia: Open University Press.
Hopkins, D. 1993. A Teacher’s Guide to Classroom Research (2nd ed.). Philadelphia: Open University Press.
Kemmis, S. & McTaggart, R. 1988. The Action Research Planner. Third Edition.Victoria: Deakin University Press.
Kasbolah, Kasihani. 1999. Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta. Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi. Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar. IBRD:LOAN-IND.
Kerlinger, Fred N. 1990. Asas-Asas Penelitian Behavioral. Terjemahan Landung R. Simatupang. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Kristiyanto Agus. 2010. Penelitian Tindakan Kelas dalam Pendidikan Jasmani dan Kepelatihan Olahraga. Surakarta: Sebelas Maret University Press.
Kurikulum 2013. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta
Latief, Adnan. 2003. Penelitian Tindakan Kelas Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Pendidikan, Jilid10, No. 2. Juni 2003.
Muhtar, Andi. 1995. ELE Journal, Vol. 1 Number 1. July 1995. Why Does Indonesia Need English?. Malang. English Education Department. IKIP Malang.
Sudarsono, FX. 2001. Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Pusat antar Universitas untuk Peningkatan dan Pengembangan Aktivitas Instruksional Dirjen Dikti.
Suharsimi, A., Suhardjono, dan Supardi, 2010. Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta:PT. Bumi Aksara.
Tim Pelatih Proyek PGSM.1999. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Dikti Proyek Pengembangan Guru Sekolah Menengah.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant Amalee right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement.