Pemberdayaan Pelaku Usaha Kuliner Melalui Pembentukan Kelompok Usaha Bersama (KUBE) di Karanganyar
Empowering of Culinary MSMEs through the Establishment of a Business Group in Karanganyar
Abstract
The community partners in this empowerment program are culinary micro, small, and medium enterprises (MSMEs) in Cangakan, Karanganyar. The problems faced by them are related to institutional, managerial, and capital aspects, hence the program was aimed to empower and strengthen them through the establishment of KUBE (Business Group). The method used to solve problems is education to the community through training and mentoring to establish group institutions in KUBE of culinary, as well as empowering community members through institutional strengthening and entrepreneurship training. The result of this program is the establishment of a strong institution from the culinary MSMEs in Cangakan Karanganyar. Through the KUBE that is formed, it is hoped that it can be a solution in overcoming the problems faced.
Mitra masyarakat dalam program pemberdayaan ini adalah usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM) kuliner di Cangakan, Karanganyar. Permasalahan yang mereka hadapi terkait dengan aspek kelembagaan, manajerial, dan permodalan, maka program ini ditujukan untuk memberdayakan dan memperkuat mereka melalui pembentukan KUBE (Kelompok Usaha Bersama). Metode yang digunakan untuk mengatasi permasalahan tersebut adalah edukasi kepada masyarakat melalui pelatihan dan pendampingan yang bertujuan untuk membentuk kelembagaan kelompok di KUBE kuliner, serta pemberdayaan anggota komunitas melalui penguatan kelembagaan dan pelatihan kewirausahaan. Hasil dari program ini adalah terbentuknya kelembagaan yang kuat dari UMKM kuliner di Cangakan Karanganyar. Melalui KUBE yang dibentuk, diharapkan dapat menjadi solusi dalam mengatasi permasalahan yang dihadapi.
Downloads
References
Barney, J. (2002). Gaining and Sustaining Competitive Advantage. New Jersey : Pearson Education, Inc.
Bowen, S. (2018). Mission and Vision. The International Encyclopedia of Strategic Communication. John Wiley & Sons, Inc.
Kabarbisnis.com. (2019). 10 Kuliner Karanganyar yang wajib disambangi saat libur Lebaran. https://www.kabarbisnis.com/read/2891825.
Khairunnisa, K., Saleh, A., & Anwas, O. M. (2019). Penguatan Kelembagaan Petani Padi dalam Pengambilan Keputusan Adopsi Teknologi IPB Prima. Jurnal Penyuluhan, 15(1). https://doi.org/10.25015/penyuluhan.v15i1.23460
Kusmanto, H., & Warjio, W. (2019). Pentingnya Legalitas Usaha bagi Usaha Mikro Kecil dan Menengah. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 11(2), 324-327. https://doi.org/10.24114/jupiis.v11i2.13583
Meyer, PJ. (2003). Attitude Is Everything: If You Want to Succeed Above and Beyond. New York: Paul J. Meyer Resources
Mustaqim, F., Kusnandar, K., & Agustono, A. (2018). Analisis Kelembagaan dan Strategi Peningkatan Daya Saing UMKM Emping Melinjo di Kabupaten Magetan. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 14 (2): 124-134. https://doi.org/10.20961/sepa.v14i2.25002
Riduwan, A. (2016). Pelaksanaan Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat Oleh Perguruan Tinggi. Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 3(2): 95-107. doi:10.24034/j25485024.y1999.v3.i2.1886
Rismiyanto, E., & Danangdjojo, T. (2015). Dampak Wisata Kuliner Oleh-oleh Khas Yogyakarta terhadap Perekonomian Masyarakat. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 5(1), 46-64. http://dx.doi.org/10.30588/jmp.v5i1.144
Sasmito, D., Putra, W., & Sofyan, L. (2021). Nganjuk.Hitz: Sistem Informasi Pariwisata Berbasis 360-degree Tourism Web Guna Mengembangkan Destinasi Wisata di Kabupaten Nganjuk. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 2(2), 75-87. https://doi.org/10.37680/amalee.v2i2.676
Taiwo, A., Lawal, F., Agwu, M. (2016). Vision and Mission in Organization: Myth or Heuristic Device? The International Journal Of Business & Management, 4 (3): 127-134.
Tanan, C., & Dhamayanti, D. (2020). Pendampingan UMKM dalam Pengelolaan Keuangan Usaha Guna Peningkatan Ekonomi Masyarakat di Distrik Abepura Jayapura. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 1(2), 173-185. https://doi.org/10.37680/amalee.v1i2.408
Yuniati, S., Susilo, D., & Albayumi, F. (2018). Penguatan Kelembagaan dalam Upaya Meningkatkan Kesejahteraan Petani Tebu. UNEJ E-Proceeding, , 498-505. Retrieved from https://jurnal.unej.ac.id/index.php/prosiding/article/view/6707
Copyright (c) 2021 Sarwoto Sarwoto, Lilik Wahyudi, Joko Suyono, Risgiyanti Risgiyanti, Sarjiyanto Sarjiyanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant Amalee right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement.