SWOT Analysis of Declining Accreditation Status of Kindergarten Institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37680/qalamuna.v17i2.5776

Keywords:

Quality; Accreditation; Decline; SWOT

Abstract

Accreditation is a crucial indicator for evaluating the quality of early childhood education (ECE) institutions. A decline in accreditation status reflects challenges in school management. This study aims to analyze the factors influencing the declining accreditation of kindergartens in Magelang Regency through a SWOT analysis. The research employed a qualitative approach using observations, interviews, and primary data collected from teachers and principals of 10 kindergartens that experienced a decrease in accreditation, as well as secondary data from assessors and the local education office. The findings reveal that the main strength lies in the collaboration among teachers, principals, students, and parents in supporting school activities. The major weaknesses include teachers’ limited skills in information technology, inadequate documentation of learning activities, and insufficient mastery of learning concepts. Opportunities arise from government support and parental involvement, while threats stem from competition with newly established schools and parents’ low awareness of the importance of early childhood education. In conclusion, weaknesses and threats are more dominant in contributing to the decline in accreditation scores. Therefore, improving teachers’ competencies through training, strengthening parental engagement, and optimizing government support are crucial strategies to enhance the quality of ECE institutions.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., & Chotimah, O. (2022). METODE PENELITIAN KUALITATIF STUDI PUSTAKA. 6(1), 974–980.

Aminah, Siti; Mubarok, Ade Ahmad; Junaedi, Dedi; Mudrikah, A., & Barlian, U. C. (2022). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) dalam Rangka Meningkatkan Mutu Pembelajaran: Studi pada PAUD Daarul Hikmah dan PAUD Al Ikhlas Kabupaten Bogor. 4(1), 105–117. https://doi.org/10.17467/jdi.v4i1.656

Aminah, S., & Amiliya, R. (2021). ANALISIS KESIAPAN DAN KESULITAN LEMBAGA PAUD DALAM MENGHADAPI AKREDITASI MELALUI PENDAMPINGAN AKREDITASI BAN PAUD DI TK ISLAM AL-MADINAH KOTA DUMAI (pp. 1–15).

Amri, K., Riyantini, S., Hasri, S., & Sohiron, S. (2022). Peran Akreditasi Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan di Kota Batam. 1(2), 408–421.

Aulia, J., & Salito. (2025). PERAN LEMBAGA PENDIDIKAN DALAM SISTEM PENDIDIKAN (LEMBAGA PENDIDIKAN KELUARGA, SEKOLAH, DAN MASYARAKAT). 1(3), 71–81.

Baroroh, F., Waruwu, N., Ratnaningsih, S., & Asy, H. (2024). STRATEGI MENINGKATAN KUALITAS PENDIDIKAN ANAK USIA DINI : STUDI KOMPARATIF MANAJEMEN RA DAN TK. 9(2), 131–152.

F, Sovieti; Copriady, J. I. (2023). Child-Friendly Schools for PAUD: Telaah Filsafat Progresivisme John Dewey. 7(1), 27–41. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3701

Fahrania, Annisa Widya; Purniab, Carlis; Tuzahrac, Rahma; Wulandarid, R. (2022). UPAYA PENGELOLA KELOMPOK BERMAIN DALAM MENEMPUH AKREDITASI LEMBAGA SESUAI STANDAR NASIONAL PENDIDIKAN. 1(2), 281–288.

Fitri, L. (2023). Transformasi Sumber Daya Manusia pada Lembaga Pendidikan dalam Upaya Meningkatkan Kualitas dan Kinerja. 6(2), 468–479.

Garnika, E., & Najwa, L. (2022). Akreditasi Dalam Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini. 5(1), 207–212.

Harahap, N., & Hasibuan, B. (2023). Implementasi Standar Pengelolaan Pendidikan Anak Usia Dini. 4(1), 470–481. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.254

Hasanah, Uswatun; Fajri, N. (2022). KONSEP PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI. 2(2), 116–126.

Hasanah, I. (2024). Pendidikan karakter pada anak usia dini: Fondasi penting dalam pembentukan pribadi. 1(2), 42–54.

Hidayat, I., Najah, S., & Samiaji, M. H. (2021). Manajemen Strategi dalam Pengembangan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini. 5(2), 184–192.

Hidayati, S. W., Muslikah, R., Munawaroh, H., & Salsabila, S. N. (2023). Parenting : Optimalisasi Peran Orang Tua dalam Membentuk Elemen Intrakulikuler Anak Usia Dini. 7(3), 2839–2850. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.3467

Ilhami, M. W., Nurfajriani, W. V., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Penerapan Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif (pp. 462–469).

Irsalulloh, D. B., & Maunah, B. (2023). PENDIKDAS : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 04(02), 17–26.

Kalsum, U., Salsabilah, R., Putri, P. N., & Noviani, D. (2023). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Islam. 1(4).

Kusumawati, E. (2022). Analisis SWOT Faktor Penyebab Penurunan Jumlah Peserta Didik Lembaga PAUD di Kabupaten Bogor. 3(2021), 194–201. https://doi.org/10.47476/assyari.v3i2.1018

Maulana, M. I. (2022). PERAN SISTEM AKREDITASI DALAM MENINGKATKAN PRODUKTIVITAS DI LEMBAGA. 2(1), 47–57.

Mildawati, T., & Tangngareng, T. (2023). Jenis-Jenis Pendidikan (Formal, Nonformal, Dan Informal) Dalam Perspektif Islam. 1(2), 1–28.

Miranti, Yuristina Sekar; Syamsudin, Muhammad Munif; Fitrianingtyas, A. (2021). ANALISIS MANAJEMEN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI MENGGUNAKAN METODE EVALUASI SWOT DI PAUD IT NUR HIDAYAH. 9(4).

Musimah, M., Khamidi, A., & Amalia, K. (2025). AUDIT PERSIAPAN AKREDITASI SEKOLAH TK ABA 35 SONO OLEH PNGAWAS SEKOLAH. 10(1).

Nababan, M. L., Gaol, N. T. L., & Agustina, W. (2023). Manajemen Strategi Dalam Meningkatkan Pengelolaan Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini Pada Era 4 . 0. Jurnal Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, 5(3).

Najah, H. T., & Darmiyanti, A. (2024). Transformasi Manageria. Journal of Islamic Education Management, 4(3), 9–17. https://doi.org/10.47476/manageria.v4i3.7151

Nisa, K., Luthvi, M., Hasyimi, A., & Mardhiyah, U. A. (2024). Strategy to Increase Religious and Moral Values In Early Childhood. 16, 110–123.

Nurcahyanti, A. D., Kusuma, D. F., Cahyaningtyas, A. I., Sari, L., & Sakulpimolrat, S. (2024). Analisis Strategi Pengembangan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini di PAUD Islam Makarima Kartasura. 12(2), 124–142.

Selvia, M., & Nurachadijat, K. (2023). Peran Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini dalam Implementasi Kurikulum dan Metode Belajar pada Anak Usia Dini. 3, 57–66.

Setiawan, A., Prabowo, G., & Aimah, S. (2024). Pentingnya Penjaminan Mutu Terpadu Dalam Mewujudkan Identitas Pendidikan Unggul Melalui Akreditasi. 4(2).

Siburian, H. K., & Sianturi, L. T. (2022). Pelaksanaan Dan Aturan Akreditasi Ban Paud Pada Paud Tk Yustisi Mandiri. 2(2), 114–118.

Solikah;, Lestari, G. D., & Yusuf, A. (2024). OPTIMALISASI PROSES AKREDITASI UNTUK PAUD : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 149–157. https://doi.org/10.29313/ga

Suriono, Z. (2021). Analisis SWOT dalam Identifikasi Mutu Pendidikan. 1(20), 94–103.

Susanti, H. (2021). Manajemen Pendidikan, Tenaga Kependidikan, Standar Pendidik, dan Mutu Pendidikan. 2(1), 33–48.

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2022). PENDIDIKAN FORMAL , PENDIDIKAN NON FORMAL DAN PENDIDIKAN INFORMAL. 2(2), 125–131.

Syauqia, D. Z., Triyanti, Fasihah, A., Zahra, F. H. A., Hidayah, S. W., & Putri, S. R. A. (2025). Dampak lingkungan belajar pada perkembangan anak usia dini. 06(1), 134–150.

Toyyibah, B., Mutamainnah, L., Jahrawi, N., Kamilah, B., & Madura, I. (2022). STRATEGI GURU DALAM MENGEVALUASI PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS ANAK USIA DINI DI PAUD AL-MADANI. 4(1), 1–13.

Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif : Konsep , Prosedur , Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. 5, 198–211.

Wibowo, E. A., & Herprasetyo, Marino Fransiscus; Fahira, S. (2024). Pendampingan Akreditasi Lembaga Pos PAUD Dahlia 05 Kecamatan Cimahi Utara, Kota Cimahi. 9(1), 62–70.

Widiastuti, R. Y., & Sudariyatna, B. P. (2022). Analisis Kesiapan Lembaga Taman Kanak-Kanak dalam Menghadapi Akreditasi Pada Kamus Besar Bahasa Indonesia pengertian akreditasi adalah suatu pengakuan yang ditujukan kepada suatu satuan pendidikan setelah mendapat penilaian. 1(4), 75–86.

Zubaidah, Alhamdika, Z., Setiawati, Y., & Aryanto, R. (2024). Pentingnya Pengembangan Minat dan Bakat Anak dalam Pendidikan. Journal Of Social Science Research, 4, 16218–16224.

Downloads

Published

2025-12-13

How to Cite

Khoirunisa, M., & Waluyo, E. (2025). SWOT Analysis of Declining Accreditation Status of Kindergarten Institutions . QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 17(2), 1391–1400. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v17i2.5776

Issue

Section

Articles