Effectiveness of Using Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK)-Based Digital Functional Nahwu Material

Authors

  • Kunti Nadiyah Salma UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Mamluatul Hasanah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Muassomah Muassomah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.37680/qalamuna.v16i2.6059

Keywords:

Digital Material, Functional Nahwu, TPACK

Abstract

This research is urgent because Nahwu is one of the basics of learning Arabic, especially for everyday communication. As time goes by, it has been developed by utilizing TPACK-based technology. The research aims to determine the effectiveness of digital Functional Nahwu material developed based on TPACK at MAN Pacitan. This research uses a quantitative approach with a population of all class X MAN Pacitan totaling 352 students. The sampling technique was purposive, so the samples were taken from class X.1 with 35 students and class X.4 with 35 students of MAN Pacitan. Data collection techniques used tests and questionnaires. The analysis uses an independent sample t-test. The research results are the independent sample t-test with SPSS, obtained Sig results. (2-tailed) 0.000 so that it is smaller than 0.05, then Ho is rejected, and Ha is accepted. This means that the TPACK-based digital functional Nahwu material is effectively used in Nahwu learning in class X.4 MAN Pacitan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, K., Jannah, M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Taqwin, T., Ardiawan, M. K. N., & Sari, M. E. (2021). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Abidin, Z. (2016). Penerapan pemilihan media pembelajaran. Edcomtech, 1(1), 9–20.
Adam, S. (2015). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi bagi siswa kelas X SMA Ananda Batam. Computer Based Information System Journal, 3(2). http://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/cbis/article/view/400
Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184.
Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep umum populasi dan sampel dalam penelitian. Pilar, 14(1), 15–31.
Andriani, T. (2016). Sistem pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi. Sosial Budaya, 12(1), 117–126.
Anshori, M., & Ismawati, S. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitaif (1st ed.). Airlangga University Press.
Arifin, M. B. U. B. (2018). Buku ajar metodologi penelitian pendidikan. Umsida Press, 1–143.
Damayanti, D., & Nuzuli, A. K. (2023). Evaluasi efektivitas penggunaan teknologi komunikasi dalam pengajaran metode pendidikan tradisional di sekolah dasar. Journal of Scientech Research and Development, 5(1), 208–219.
Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97.
Firmansyah, D. (2022). Teknik pengambilan sampel umum dalam metodologi penelitian: Literature review. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 1(2), 85–114.
Hasibuan, R., Haerullah, I. S., & Machmudah, U. (2023). TPACK dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Studi Implementasi dan Efektivitas). Islamic Manuscript of Linguistics and Humanity, 5(1), 23–34.
Herdayati, S. P., Pd, S., & Syahrial, S. T. (2019). Desain Penelitian Dan Teknik Pengumpulan Data Dalam Penelitian. ISSN 2502-3632 ISSN 2356-0304 J. Online Int. Nas. Vol. 7 No. 1, Januari–Juni 2019 Univ. 17 Agustus 1945 Jakarta, 53(9), 1689–1699.
Hermawan, I., & Pd, M. (2019). Metodologi penelitian pendidikan (kualitatif, kuantitatif dan mixed method). Hidayatul Quran. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=Vja4DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP10&dq=metodologi+penelitian+pendidikan&ots=XwDnm_V6kw&sig=kIP_B3Zcpb4hVgKdF8PMd7rMixU
Jamil, H., Agung, N., & Takdir, T. (2020). Penyusunan Materi Ajar Al Nahw Al Whazhifi dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Mahasiswa PAI IAI Muhammadiyah Sinjai. Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 175–196.
Jogiyanto Hartono, M. (2018). Metoda pengumpulan dan teknik analisis data. Penerbit Andi. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=ATgEEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA6&dq=M.+Jogiyanto+Hartono,+Metode+pengumpulan+dan+teknik+analisis+data+(Penerbit+Andi,+2018)&ots=zjXc0hc6Ya&sig=0OZp4vY6tDAIS3kskSSsiuKDZqI
Karim, S. (2017). Pembelajaran abad 21/Daryanto.
Khoiroh, H. (2022). تطوير نموذج تعليم مهارة القراءة على أساس مهارات التفكير العليا والمعرفة عن التكنولوجيا والتعليم والمحتوى بالتطبيق على طالبات قسم تعليم اللغة العربية بجامعة عبدالله فقيه الإسلامية كرسيك [PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/49051/
Lolang, E. (2014). Hipotesis nol dan hipotesis alternatif. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 3(3), 685–695.
M FIKRA, Y. A. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TPACK MENGGUNAKAN GOOGLE SITE UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS PESERTA DIDIK KELAS V SEKOLAH DASAR [PhD Thesis, UNIVERSITAS LAMPUNG]. http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/74727
Mabruroh, R. (2019). تطوير الكتاب التعليمي النحو الوظيفي بالمدخل العلمي في مدرسة التهذيبية الدينية بالمعهد العالي الإسلامي مالانج [PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/16230
Maisaroh, S. (2022). تطوير المواد التعليمية لمهارة القراءة على أساس مهارات التفكير العليا لدى طلبة قسم تعليم اللغة العربية بجامعة مادورا الإسلامية الحكومية [PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/42253/
Munajat, F. (2015). Pembelajaran Nahwu dalam perspektif fungsional. Arabia, 7(1). http://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Arabia/article/view/1380
Nasrum, A. (2018). Uji normalitas data untuk penelitian. Jayapangus Press Books, i–117.
Nurlan, F. (2019). Metodologi penelitian kuantitatif. CV. Pilar Nusantara. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=OXYqEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=metodologi+penelitian+kuantitatif&ots=-fCKPcu_ql&sig=Cou-8S_c2ircASF4NN6tAo76DXY
Nursyam, A. (2019). Peningkatan minat belajar siswa melalui media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 18(1), 811–819.
Raihany, V., Widjaya, S. D., Meliya, R., & Andi, A. (2022). Problematika guru dalam pengembangan media pembelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 5(2), 122.
Ruddamayanti, R. (2019). Pemanfaatan buku digital dalam meningkatkan minat baca. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2750
Sanusi, A., Wijaya, H. A., Hudaya, P., & Saputra, A. B. (2023). Peningkatan kompetensi technological pedagogical and content knowledge pada guru melalui pelatihan media berbasis educational technology. Al-Khidmat: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2). https://www.researchgate.net/profile/Anwar-Sanusi-2/publication/376956573_PENINGKATAN_KOMPETENSI_TECHNOLOGICAL_PEDAGOGICAL_AND_CONTENT_KNOWLEDGE_PADA_GURU_MELALUI_PELATIHAN_MEDIA_BERBASIS_EDUCATIONAL_TECHNOLOGY/links/659607682468df72d3f951d5/PENINGKATAN-KOMPETENSI-TECHNOLOGICAL-PEDAGOGICAL-AND-CONTENT-KNOWLEDGE-PADA-GURU-MELALUI-PELATIHAN-MEDIA-BERBASIS-EDUCATIONAL-TECHNOLOGY.pdf
Sari, I. P., & Syarifuddin, S. (2022). Evaluasi Penggunaan Teknologi Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Madrasah Ibtidaiyah Di Kota Bengkulu. Al-Khair Journal: Management, Education, and Law, 2(2), 61–69.
Sudaryono, D. (2017). Metodologi Penelitian: Penelitian Kualitatif. Depok: PT. RajaGrafindo Persada, Depok.
Swarjana, I. K., & SKM, M. (2022). Populasi-sampel, teknik sampling & bias dalam penelitian. Penerbit Andi. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=87J3EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=I.+Ketut+Swarjana+dan+MPH+SKM,+Populasi-sampel,+teknik+sampling+%26+bias+dalam+penelitian+(Penerbit+Andi,+2022)&ots=LOFEv3XIBw&sig=x7ykyJntLmPQC97A-Sdg6yr4pAI
Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan dan tantangan pembelajaran berbasis teknologi informasi di era revolusi industri 4.0. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2). https://ejournal.unp.ac.id/index.php/e-tech/article/view/101343
Syawaludin, M. (2019). Implementasi buku digital dalam mengoptimalkan pengunaan literasi untuk menyongsong revolusi industri 4.0 di dalam sekolah. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2572
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114.
Usmadi, U. (2020). Pengujian persyaratan analisis (Uji homogenitas dan uji normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1). https://www.jurnal.umsb.ac.id/index.php/inovasipendidikan/article/viewFile/2281/1798
Wachidi, W., & Risdianto, E. (2019). Media Pembelajaran. Unib Press. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/12882/Front%20Matters%20WACHIDI.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Widianto, E. (2021). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213–224.
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(01), 61–78.
سيد صالح, م. & محمد. (٢٠٢١). أثر النحو الوظيفي في تدريس اللغة العربية لغير الناطقين بها. مجلة کلية الآداب جامعة الفيوم, ١٣(العدد 2 (اللغويات)), ٦٢١-٦٧٠.
مؤيد فاضل, س., سرى, الزاملي, خ., & حسن. (٢٠١٩). أثر نظرية النحو الوظيفي ودورها في اللغة العربية. مجلة بحوث الشرق الأوسط, ٧(٥٢), ١٣٩-١٦٤.

Downloads

Published

2024-09-29

How to Cite

Salma, K. N., Hasanah, M., & Muassomah, M. (2024). Effectiveness of Using Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK)-Based Digital Functional Nahwu Material. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 16(2), 1057–1070. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v16i2.6059