The Principal’s Strategy in Forming an Attitude of Love For the Motherland in Immigrant Students in Malaysia (Case Study at Kampung Baru Guidance Center)
Abstract
This study tries to outline the principal's approach to helping immigrant kids in Malaysia develop a sentiment of love for their country of origin. A descriptive qualitative strategy is used in this research methodology. The Kampung Baru Malaysia Guidance Workshop is where the research is being conducted. Using interviews, observation, and documentation as data-collecting methods. Data reduction, display, and conclusion-making are all parts of the data analysis stage. The study's findings indicate that: (1) pupils do not fully possess a love of the motherland; (2) there are not many activities carried out to promote this attitude; and (3) cultural arts classes have not been integrated into the learning process. Conclusions: The school principal should encourage students to sing the national song regularly, observe Indonesian independence day with flag ceremonies and competitions, and introduce Indonesian culture through extracurricular activities to help students develop a love of their country.
Downloads
References
Amalia, S., Rofifah, U., & Zuhri, A. F. (2020). MENAMPILKAN SIKAP CINTA TANAH AIR PADA ERA 4.0 (Vol. 1, Issue 2020).
Audina, D., Soleh, D. A., & Sumantri, M. S. (2021). PENDIDIKAN KARAKTER CINTA TANAH AIR DAN KEDISIPLINAN DALAM KEGIATAN UPACARA BENDERA DI SEKOLAH DASAR DKI JAKARTA. Jurnal Pendidikan Dasar, V(1).
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31-42.
Haryati, T., & Rochman, N. (2012). Peningkatkan kualitas pembelajaran pendidikan kewarganegaraan melalui praktik belajar kewarganegaraan (Project citizen). CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2).
Ikhsan, S. A. H., & Ahmad, S. (2014). Kontrak Sosial Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Lisan: Tinjauan Terhadap Perspektif Pelajar. Procedia - Social and Behavioral Sciences,
134, 276–282. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.249.
Insani, G. N., Dewi, D., & Furnamasari, Y. F. (2021). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8153-8160.
Ismawati, Y. T. (2015). Peran Guru PKn dalam Membentuk Sikap Cinta Tanah Air Siswa PERAN GURU PKn DALAM MEMBENTUK SIKAP CINTA TANAH AIR SISWA DI SMA NEGERI 1 MOJOSARI KABUPATEN MOJOKERTO. www.hizbut-tahrir.or.id
Itasari, E. R. (2018). Implementasi Pemenuhan Hak Pendidikan Warga Negara Indonesia Di Perbatasan Darat Antara Indonesia Dan Malaysia. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), 181-186.
Itasari, E. R. (2021). Pemenuhan Hak Pendidikan Warga Negara Indonesia di Wilayah Perbatasan dengan Malaysia Berdasarkan The Universal Declaration on Human Rights (UDHR) 1949. Justitia Jurnal Hukum, 5(1).
Kurnianingsih, E. (2018). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi guru. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 1(1), 11-18.
Madin, A. B., Makmun, R., Tarasat, S., Jaidi, N., Rahman, S. K. A., & Noorashid, N. (2021).
Internalisation Strategies of the Malay Islamic Monarchy Philosophy in Year 7 Curriculum in Brunei Darussalam. In International and Development Education.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-77119-5_12
Maisyaroh, M., Untari, S., Chusniyah, T., Adha, M. A., Prestiadi, D., & Ariyanti, N. S. (2023). Strengthening character education planning based on Pancasila value in the international class program. International Journal of Evaluation and Research in Education, 12(1), 149–156. https://doi.org/10.11591/ijere.v12i1.24161
Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dengan Media Pembelajaran Konvensional Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1529-1534.
Udhwalalita, A. A. (2021). Peran Pusat Pendidikan Warga Negara Indonesia (PPWNI) dalam Memenuhi Hak Pendidikan Anak Indonesia di Klang, Malaysia (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional [JDIH BPK RI]. (n.d.).
Retrieved January 4, 2023, from
https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003
Saputro, R. D., Rusnaini, R., & Triastuti, R. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Nasionalisme Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (Studi Pada Siswa Kelas X SMA Negeri Gondangrejo). Jurnal PPKn: Penelitian dan Pemikiran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 8(1), 83-92.
Setiawati, R., & Dewi, D. A. (2021). Hubungan Pengembangan Karakter pada Peserta Didik melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 897-903.
Sholeh, M. (2016). Keefektifan Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 1(1), 41-54.
Sutiyono, S. (2018). Reformulasi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Untuk Menguatkan Nasionalisme Warga Negara Muda Di Wilayah Perbatasan. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(1), 1-16.
Sutoyo, Trisiana, A., Supeni, S., & Sakinah. (2021). MORAL VALUE SYSTEM IN
PANCASILA-BASED NATIONAL DEVELOPMENT: FACING NEW NORMAL.
Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 24(6), 1–12.
Trisiana, A. (2020). Penguatan pembelajaran pendidikan kewarganegaraan melalui digitalisasi media pembelajaran. Jurnal pendidikan kewarganegaraan, 10(2), 31-41.
Virlia, S., Sandjaja, M., Yuliawati, L., Sari, T. P., Dorkas, M. A., & Wulansari, O. D. (2021).
Character, meaning in life, and well-being of students from teachers' perspective.
Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(6), 3073–3090.
https://doi.org/10.18844/cjes.v16i6.6497
Zulfikar, M. F., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk
Membangun Karakter Bangsa. JURNAL PEKAN : Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan,
6(1), 104–115. https://doi.org/10.31932/jpk.v6i1.1171
Copyright (c) 2023 Amy Nurlitasari, Ardhana Januar Mahardhani, Bambang Harmanto, Dianisa Dwi Rahmani, Hadi Cahyono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant publisher right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama.