E-Learning as A Learning Media Innovation Islamic Education
Abstract
The use of technology in the digital era is an alternative way to maximize learning for students, especially distance learning. E-learning is a new model of learning in the digital era. This research aims to determine the extent of implementing e-learning based learning in Islamic religious education lessons in SKI learning at MAN Purwakarta. This type of research is a type of qualitative research with descriptive methods. The results of this research show that there are three functions of E-Learning as a learning medium: Additional Function, Complementary Function, and Substitute Function. Then, in the Islamic religious education learning process, the use of e-learning has three stages, namely the planning, implementation, and evaluation stages. The existence of E-learning makes it easier and faster to convey Islamic religious lessons even though there are still shortcomings. Human efforts to adapt to a learning system that continues to change is a concrete step in building an adaptive generation in every era.
Downloads
References
Apiyani, Ani. (2022) “Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah Dalam Meningkatkan Keprofesian.” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 5, no. 2 : 499–504.
Arifudin, O. (2020). “Peranan Konseling Dosen Wali Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa Di Perguruan Tinggi Swasta.” Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam 10, no. 2 (2020): 237–42.
Arifudin, O. (2021) “Implementasi Balanced Scorecard Dalam Mewujudkan Pendidikan Tinggi World Class.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 5, no. 2 : 767–75.
Arifudin, O. (2022). “Implementation Of Internal Quality Assurance System To Improve The Quality Of Polytechnical Research.” International Journal of Social Science, Education, Communication and Economics (SINOMICS JOURNAL) 1, no. 3: 297–306.
Arifudin, O. (2023). “Pendampingan Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Dalam Submit Jurnal Ilmiah Pada Open Journal System.” Jurnal Bakti Tahsinia 1, no. 1 : 50–58.
Buzzetto-More, N. A. (2007). Advanced principles of effective e-learning. Informing Science.
Fitria, N. (2020). “Analisis Faktor-Faktor Terhadap Pengambilan Keputusan Calon Mahasiswa Untuk Memilih Jurusan Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan 1, no. 2: 120–27.
Fitria, N. (2023). “Manajemen Pengelolaan Media Pembelajaran Pendidikan Islam.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 12, no. 03: 2239–52.
Hanafiah, Hanafiah. (2021). “Pelatihan Software Mendeley Dalam Peningkatan Kualitas Artikel Ilmiah Bagi Mahasiswa.” Jurnal Karya Abdi Masyarakat 5, no. 2 : 213–20.
Haris, Ikhfan. (2023). “Pengenalan Teknis Penggunaaan Software Turnitin Dan Mendeley Dekstop Untuk Meningkatkan Kualitas Karya Ilmiah Mahasiswa Baru.” Journal Of Human And Education (JAHE) 3, no. 2: 172–78.
Johnson, K. dan Manning, S. (2010). Online education for dummies. Canada: John Wiley & Sons Publishing.
Kemenag. (2020a). Surat Jendral Pendidikan Agama Islam Kemenag Direktur KSKKMadrasah No, B-686.1/Dj.I/Dt.I.I/Pp.00/03/2020 Tentang Mekanisme Pembelajaran dan Penilaian Madrasah dalam Masa Darurat Pencegahan Penyebaran Covid-19.
Kemenag. (2020b). https://Madrasah3.Kemenag.Go.Id/Elearning/ Diakses 20 April 2020.
Kemenag. (2020c). http://Emispendis.Kemenag.Go.Id/Dashboard/?Content=Data-Statistik diakses 20 April 2020.
Kemendikbud. (2020a). Analisis Survey Cepat Pembelajaran Di Rumah Dalam Masa Pencegahan Covid 19, Https://Drive.Google.Com/Drive/Folders/1cbytwcueszrev_Aynxpiyy1jt8ncsgq1 Diakses 23 April 2020).
Kemendikbud. (2020b). Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2020 tentang Perubahan atas Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 8 Tahun 2020 tentang Petunjuk Teknis Bantuan Operasional Sekolah Reguler.
Kemendikbud. (2020c). Surat Edaran Nomor 3 Tahun 2020 Tentang Pencegahan Corona Virus Disease (Covid-19) Pada Satuan Pendidikan.
Kemendikbud. (2020d). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19).
Madjid, A. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan. Yogyakarta: Samudera Biru.
Mardizal, Jonni. (2023). “Model Kepemimpinan Transformational, Visioner Dan Authentic Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Era 4.0.” Innovative: Journal Of Social Science Research 3, no. 5: 2994–3003.
Mayasari, Annisa. (2015). “Implementasi Sistem Informasi Manajemen Akademik Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Pembelajaran Di SMK.” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 4, no. 5 : 340–45.
Mayasari, Annisa. (2023). “Penerapan Model Pembelajaran Nilai Melalui Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa.” Antologi Kajian Multidisiplin Ilmu (Al-Kamil) 1, no. 1 (2023): 47–59.
Nazarudin. (2007). Manajemen Pembelajaran Implementasi Konsep Karakteristik Dan Metodologi Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Umum. Yogyakarta: Teras.
Palloff, R. M. dan Pratt, K. (2002). Lessons from the cyberspace classroom: The realities of online teaching. California: John Wiley & Sons Publishing.
Prawiradilaga, Dewi S. (2013). Mozaik Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Rahayu, Yayu Nurhayati. (2020). Program Linier (Teori Dan Aplikasi). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Rusman dkk. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Jakarta: Grafindo Persada.
Rusman dkk.(2015). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi: Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Grafindo Persada.
Suartama dan Kade. (2014). E-Learning Berbasis Moodle. Yogayakarta: Graha Ilmu.
Tanjung, R. (2023). “Pendampingan Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa Dalam Menulis Jurnal Ilmiah.” Jurnal Karya Inovasi Pengabdian Masyarakat (JKIPM) 1, no. 1: 42–52.
Tanjung, Rahman. (2022). “Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaraan Pendidikan.” Jurnal Pendidikan Glasser 6, no. 1 : 29–36.
Tilaar, H. dan Nugroho, R. (2009). Kebijakan Pendidikan: Pengantar Untuk Memahami Kebijakan Pendidikan Dan Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ulfah, Ulfah. (2022). “Kepemimpinan Pendidikan Di Era Disrupsi.” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 5, no. 1 : 153–61.
Ulfah, Ulfah. (2023) “Analisis Teori Taksonomi Bloom Pada Pendidikan Di Indonesia.” Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan 4, no. 1 : 13–22.
Copyright (c) 2023 Cecep Wahyu Hoerudin, Syafruddin Syafruddin, Annisa Mayasari, Opan Arifudin, Sisca Lestari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who submit manuscript retain its copyright and grant publisher right of first publication licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0) that allows others to access (search, read, download, and cite), share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon any material) the work for any lawful purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama.