The Relationship of Digital Literacy with The Help of Anyflip.com to The Learning Motivation of Elementary School Students

  • Meidawati Suswandari Universitas Veteran Bangun Nusantara
  • Jauhan Budiwan INSURI Ponorogo
  • Abdah Munfaridatus Sholihah
Keywords: digital literacy, elementary school, learning motivation

Abstract

The research objective is to determine the relationship between Digital Literacy assisted by Anyflip.com on the Learning Motivation of Class IV students at SDN Buran 03 Karanganyar. The method of collecting research data is quantitative. The total population is 132 students. Meanwhile, the study sample was 29 fourth-grade students with information obtained from data collection tools in questionnaires and documentation. The research data analysis was consulted with the prerequisite analysis test, then continued on the scale validity test using the product-moment correlation. The research concludes that the relationship between digital literacy assisted by Anyflip.com on the learning motivation of fourth-grade students at SDN Buran 3 Karanganyar is significant. Decision-making is based on the product-moment test, namely r arithmetic > r table 0.632 > 0.3009, so that Ha is accepted and Ho is rejected. This fact means that the use of digital literacy assisted by anyflip.com is not only digital information obtained by students, but students can explore, create, and be more active in online learning so that educational interactions occur between students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfarizi, R., & Riau, U. (2021). Model Penguatan Literasi Digital melalui Pemanfaatan E-Learning. Jurnal Aspikom, 3(6), 1200–1214.
Anggeraini, Y., Faridi, A., Mujiyanto, J., & Bharati, A. L. (2019). Literasi Digital : Dampak dan Tantangan dalam Pembelajaran Bahasa. Seminar Nasional Pascasarjana 2019, 384–389.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian. Rineka Cipta.
Asari, A., Kurniawan, T., Ansor, S., Bagus, A., Rahma, N., & Malang, U. N. (2019). Kompetensi Literasi Digital bagi Guru dan Pelajar di Lingkungan Sekolah Kabupaten Malang. Bibliotika (Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi), 3(2), 98–104.
Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital (Issue July).
Budiwati, B. H. (2019). Proses literasi digital terhadap anak: tantangan pendidikan di zaman now. Jurnal Kajian Informasi Dan Perpustakaan, 11(1), 115–130.
Efendi, N. M. (2019). Revolusi Pembelajaran Berbasis Digital (Penggunaan Animasi Digital Pada Start Up Sebagai Metode Pembelajaran Siswa Belajar Aktif). Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(2), 173. https://doi.org/10.20961/habitus.v2i2.28788
Fauzi, F. A., Ratnaningsih, N., & Lestari, P. (2022). Pengembangan Digibook Barisan dan Deret Berbasis Anyflip untuk Mengeksplor Kemampuan Berpikir Komputasional Peserta Didik. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 191–203. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1089
Handayati, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Dengan Memanfaatkan Fitur Rumah Belajar Pada Pada Mata Pelajaran Ipa. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 1(4), 369–384. https://doi.org/10.47387/jira.v1i4.61
Harjono, H. . (2018). Literasi Digital: Prospek dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Pena (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra), 8(1), 1–7.
Ismail. (2011). Penelitian Pendidikan. Univet Bantara Press.
Kamalia, P. U., Kurniawan, R. Y., Dewi, R. M., Sholikhah, N., & Pamungkas, H. P. (2021). Pelatihan Penggunaan Anyflip Untuk Penyusunan E-Book Bagi Guru Mgmp Ekonomi Kabupaten Bangkalan. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(3), 912. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i3.5414
Kurniasih, E. (2019). Media Digital pada Anak Usia Dini. Jurnal Kreatif, 9(2), 87–91.
Mardiana, S., Putri, L. D., & Surahman, S. (2020). Literasi Digital dalam Upaya Mendukung Pembelajaran Online pada Siswa Sekolah Dasar di Kota Cilegon. Kaibon Abhinaya (Jurnal Pengabdian Masyarakat), 2, 47–54.
Martani, K. D. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Menggunakan Aplikasi Anyflip Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Cerita Siswa Kelas 4 SD N Bagusan Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung. JP3 (Jurnal Pendidikan Dan Profesi Pendidik), 6(1), 65–72. https://doi.org/10.26877/jp3.v6i1.7296
Meilinda, N., Malinda, F., & Aisyah, S. M. (2020). Literasi Digital pada Remaja Digital (Sosialisasi Pemanfaatan Media Sosial bagi Pelajar Sekolah Menengah Atas). Jurnal Abdimas Mandiri, 4(1), 62–69.
Mukhlis, S., Bangsa, U. P., & Bangsa, U. P. (2021). Urgensi Penggunaan Digital Literasi dalam Pelaksanaan Pendidikan di masa Pandemi: Sistematic Literature Review. Jurnal Dikoda, 2(1), 13–20.
Nabilah, N., & Wahyuningsih, U. (2021). Pengembangan Handout Digital Anyflip pada Materi Menganalisis Limbah Busana Sub Tema Outer Origami. Jurnal Tata Busana, 10, 38–46.
Naila, I., Ridlwan, M., Haq, M. A., Guru, P., Dasar, S., Surabaya, U. M., Bahasa, P., Surabaya, U. M., Komputer, T., & Surabaya, U. M. (2021). LITERASI DIGITAL BAGI GURU DAN SISWA SEKOLAH DASAR : ANALISIS KONTEN DALAM PEMBELAJARAN. 7(2), 116–122.
Nurdin Amin, Wati Oviana, F. G. (2021). Feasibility of Web-Based E-Book Learning Media Using Anyflip Web on Digestive System Materials. Bioeducation Journal, 5(2), 99–110.
Oktapianti, D. (2021). Pengembangan e-modelu Berbasis Problem Based Learning Materi Sistem Organisasi Kehidupan Makhluk Hidup. In Skripi (p. 6).
Permansah, S., & Murwaningsih, T. (2018). Media Pembelajaran Digital: Kajian Literatur Tentang Dampak Penggunaan Media Pembelajaran Digital di SMK. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Administrasi Perkantoran, 3(2), 75. https://jurnal.uns.ac.id/snpap/article/view/27906
Pratiwi, N. (2021). Pengaruh Literasi Digital terhadap Psikologis Anak dan Remaja. Jurnal Semantik (Jurnal Ilmiah Progi Penddikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 4, 11–24.
Prihatini, M., & Muhid, A. (2021). Literasi Digital terhadap Perilaku Penggunaan Internet Berkonten Islam di Kalangan Remaja Muslim Kota. Jurnal An-Nafs (Kajian Penelitian Psikologi), 6(1), 23–40.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Alfabeta.
Sumiati, E. T. I. (2020). Manfaat Literasi Digital bagi Masyarakat dan Sektor Pendidikan pada saat Pandemi Covid-19. Buletin Perpustakaan Universitas IslamIndonesia, 3(2), 65–80.
Syarifah, I. L., Raharani, F. A., Izzah, N., Mukarromah, S., Yulianti, Y., Geografi, P. P., Sosial, F. I., Semarang, U. N., Matematika, P. P., Semarang, U. N., Semarang, U. N., Biologi, P., Semarang, U. N., & Artikel, I. (2021). Pentingnya Literasi Digital di Era Pandemi. Jurnal Implementasi, 1(2), 162–168.
Uno B, H. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. PT Bumi Aksara.
Published
2022-06-02
How to Cite
Suswandari, M., Budiwan, J., & Sholihah, A. (2022). The Relationship of Digital Literacy with The Help of Anyflip.com to The Learning Motivation of Elementary School Students. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 14(1), 153-170. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v14i1.1443
Abstract views: 891 , PDF downloads: 675